Tips om veilig met uw kaarten te betalen

Veilig kaartgebruik & Cardstop


Bankkaarten zijn uitgerust om u veilig te laten bankieren. Toch trachten sommigen met vindingrijke trucs uw kaartgegevens te bemachtigen. Gelukkig hebt u weinig te vrezen als u enkele simpele vuistregels volgt.

Bij diefstal of verlies


  1. Bel zo snel mogelijk naar Europabank. Uw kredietkaart kan u 24 uur op 24 laten blokkeren.
    Vanuit Belgiƫ: 09 224 74 07
    Vanuit het buitenland: +32 9 224 74 07
  2. Bel zo snel mogelijk naar uw kantoor of naar ons centrale nummer 09 224 74 07, waar we u elke dag van 8 tot 24 uur te woord staan. Kan u uw kantoor of onze centrale diensten niet bereiken, bel dan Card Stop.
    Vanuit Belgiƫ: 070 344 344 (max. 0,30 euro per minuut)
    Vanuit het buitenland: +32 70 344 344 (kostprijs wordt bepaald door de buitenlandse operator)
    Tip: vergeet bij diefstal niet om aangifte te doen bij de lokale politie.

Geef fraudeurs geen kans


Hoe herkent u phishing?

Phishing (letterlijk: 'vissen') is een techniek waarbij fraudeurs zich uitgeven voor uw bankier of een kredietkaartbedrijf. Via mail of telefoon trachten ze uw persoonlijke gegevens te ontfutselen. Daarbij vragen ze naar: uw naam, adres, kaartnummer, pincode, de veiligheidscode achteraan op uw kaart, ...
Ook misleidende meldingen zoals 'uw kredietkaart werd geannuleerd' of 'uw kaart wordt geblokkeerd als u niet reageert' komen vaak voor. Meer informatie over phishing vindt u op de website van Febelfin.

Hoe beschermt u zich?

Geef nooit uw kaartgegevens of andere vertrouwelijke informatie door via mail of telefoon. Europabank zal u nooit vragen om dat te doen.
Antwoord nooit op twijfelachtige mails en open zeker geen bijlagen. Die kunnen een virus bevatten.

We staan klaar om u te helpen


Stel een vraag
Maak een afspraak
Bel 09 224 74 07