Tips om veilig met uw kaarten te betalen

Veilig kaartgebruik & Cardstop


Bankkaarten zijn uitgerust om u veilig te laten bankieren. Toch trachten sommigen met vindingrijke trucs uw kaartgegevens te bemachtigen. Gelukkig hebt u weinig te vrezen als u enkele simpele vuistregels volgt.

Geef fraudeurs geen kans

Hoe herkent u phishing?

Phishing (letterlijk: 'vissen') is een techniek waarbij fraudeurs zich uitgeven voor uw bankier of een kredietkaartbedrijf. Via mail of telefoon trachten ze uw persoonlijke gegevens te ontfutselen. Daarbij vragen ze naar: uw naam, adres, kaartnummer, pincode, de veiligheidscode achteraan op uw kaart ...
Ook misleidende meldingen zoals 'uw kredietkaart werd geannuleerd' of 'uw kaart wordt geblokkeerd als u niet reageert' komen vaak voor. Meer informatie over phishing vindt u op de website van Febelfin.

Hoe beschermt u zich?

Geef nooit uw kaartgegevens of andere vertrouwelijke informatie door via mail of telefoon. Europabank zal u nooit vragen om dat te doen.
Antwoord nooit op twijfelachtige mails en open zeker geen bijlagen. Die kunnen een virus bevatten.

Bij diefstal of verlies


  1. Bel zo snel mogelijk naar Europabank. Uw kredietkaart kan u 24 uur op 24 laten blokkeren.
    Vanuit Belgiƫ: 09 224 74 07
    Vanuit het buitenland: +32 9 224 74 07
  2. Bel zo snel mogelijk naar uw kantoor of naar ons centrale nummer 09 224 74 07. Kan u uw kantoor of onze centrale diensten niet bereiken, bel dan Card Stop.
    Vanuit Belgiƫ: 070 344 344 (max. 0,30 euro per minuut)
    Vanuit het buitenland: +32 70 344 344 (kostprijs wordt bepaald door de buitenlandse operator)
    Tip: vergeet bij diefstal niet om aangifte te doen bij de lokale politie.

We staan klaar om u te helpen


Stel een vraag
Maak een afspraak
Bel 09 224 74 07