Op verschillende momenten hebt u als persoon rechtstreeks contact met Europabank, zowel fysiek als digitaal, bijvoorbeeld wanneer u rechtstreeks contact opneemt met Europabank of haar website bezoekt, bij een bezoek aan een kantoor of de hoofdzetel, bij het aangaan van een klantenrelatie, wanneer u zich registreert om de online diensten van Europabank te gebruiken (bij de start en bij elke verdere aanmelding), bij het onderschrijven van een van de producten of diensten, als u reageert op een van de commerciële acties ... Kortom: op een brede waaier van momenten en manieren bestaat er contact tussen u en Europabank. Naar aanleiding van zo'n contact kan Europabank uw persoonsgegevens verzamelen en verwerken.
Wat zijn persoonsgegevens?
Persoonsgegevens betreffen alle informatie over u aan de hand waarvan u direct of indirect kan worden geïdentificeerd, zoals een naam, een adres, een geboortedatum, een telefoonnummer, een rijksregisternummer, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificatiemiddel of een of meer specifieke elementen die kenmerkend zijn voor uw fysieke, fysiologische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit. Al die gegevens worden door Europabank beschermd wanneer ze verwerkt worden.
'Verwerking' slaat op elke bewerking van persoonsgegevens in de meest ruime zin, al dan niet geautomatiseerd, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, bijwerken, raadplegen, gebruiken en verspreiden van gegevens.
Welke persoonsgegevens verwerkt Europabank?
Europabank mag uw persoonsgegevens alleen verwerken voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden. Europabank gebruikt verschillende gegevens voor tal van doeleinden:
Informatie om u te identificeren, contact met te u op te nemen en u correct te adviseren
- Om u te kunnen identificeren: uw naam, geslacht, geboortedatum, nationaliteit, adres, identiteitskaart, klantennummer, rijksregisternummer, voertuignummerplaat, rijbewijs.
- Om (veilig) contact met u op te kunnen nemen: uw telefoonnummer, e-mailadres, taal, gebruikersnaam op sociale media Dat omvat ook technische gegevens, zoals identificatiegegevens over de toestellen die u gebruikt (MAC-adres, IP's, unieke identificatiegegevens van uw toestel enz.).
- Om u correct te adviseren en/of bedienen:
- uw productbezit: uw rekeningnummers, uw financiële producten (betalen, krediet, verzekeren, sparen en beleggen);
- uw productgebruik: uw transacties, uw salaris en andere inkomsten en uitgaven, de evolutie van uw vermogen, investeringen, kredieten, verzekeringen, de bewegingen en saldo op uw rekeningen, gebruik van onze applicaties ...;
- uw voorkeuren en interesses: uw potentiële interesse in onze producten, een historisch overzicht van uw financiële informatie en voorbije adviezen van Europabank;
- uw klantenprofiel: Europabank kan op basis van bijvoorbeeld betalingstransacties (de verrichtingen op uw rekeningen, met uw kaart enz.) uw gedrag analyseren en behoeften detecteren. Op basis van dat profiel kan Europabank bijvoorbeeld beter analyseren met welke betaaloplossing u beter werkt of welke verzekeringen u nodig hebt;
- uw gezinssituatie: burgerlijke staat, gezinssamenstelling, relaties;
- uw globale financiële situatie: uw globale vermogen, uw eigendommen enz. Europabank kan u correcter advies verlenen met dat globale overzicht van uw situatie;
- uw activiteit: uw opleiding, beroep(servaring);
- uw 'sleutelmomenten': de belangrijke fasen in uw leven (in het verleden, nu en in de toekomst). Voorbeelden: huwen/samenwonen, gezinsuitbreiding, woonplannen, overlijden van een gezinslid enz.
- uw levensstijl: vrijetijdsbesteding en interesses, lidmaatschappen enz. Dat omvat ook informatie over uw woonomgeving en eigendommen;
- uw gezondheid: als verwerker voor een derde-verzekeraar heeft Europabank daar soms informatie over nodig (bv. voor het sluiten van een schuldsaldoverzekering). Voor het verwerken van die informatie gelden uiteraard strikte procedures;
- uw feedback: uw opmerkingen en suggesties, klachten uit het verleden. Die kunnen Europabank helpen om u in de toekomst beter van dienst te zijn.
Publieke gegevens en gegevens verkregen via derde partijen
Europabank verwerkt soms ook publieke gegevens, zoals:
- de publicatie in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van uw benoeming als bestuurder van een vennootschap, een gegeven onderworpen aan de publicatieplicht;
- gegevens afkomstig van informatie die u zelf publiek hebt gemaakt, zoals informatie op uw website of via uw publiek toegankelijke socialemediaprofiel, of gegevens over u die Europabank verkreeg van derden (gezinsleden enz.);
- gegevens die openbaar zijn, omdat ze bijvoorbeeld algemeen bekend zijn in uw streek of omdat ze in de pers verschenen zijn. Ook informatie op bijvoorbeeld de Kruispuntbank en Graydon behoren daartoe.
Europabank kan ook persoonsgegevens ontvangen via derde partijen, zoals makelaars. Met die bedrijven worden contractueel de nodige maatregelen getroffen om de integriteit en veiligheid van uw gegevens te waarborgen.
Die publieke gegevens en gegevens verkregen via derde partijen kunnen relevant zijn en daarom door Europabank gebruikt worden voor de doelen die vermeld worden in deze privacyverklaring, ook om de juistheid van gegevens in bestanden te controleren en als ondersteuning van (direct)marketingacties.
Waar u zich bevindt, kan belangrijk zijn voor ons
Als Europabank toegang wenst te krijgen tot uw locatie, zal ze daar uw toestemming voor vragen. Dat gebeurt als u bepaalde pagina's op de website bezoekt, als u de Europabank-app of een daaraan gelieerde app gebruikt of als u een andere nieuwe technologie gebruikt.
Europabank geeft u dan ook meer informatie waarvoor uw locatie gebruikt wordt, zoals het dichtstbijzijnde kantoor voor u zoeken.
Wij kennen uw locatie ook op basis van uw IP-adres en de technische gegevens van uw telefoon. Die gegevens kunnen ook belangrijk zijn om bijvoorbeeld kredietkaartfraude te detecteren en uw gegevens beter te beschermen.
Wij onthouden ook gegevens uit simulaties, invulformulieren, enz.
Wanneer u uw gegevens invult op een formulier van Europabank, digitaal of op een andere wijze, dan worden die door Europabank verwerkt voor het administratieve beheer van het proces waarvoor u het formulier invulde. Op die manier kunnen uw gegevens in een simulatie tussentijds opgeslagen worden. Zo hoeft u ze niet opnieuw in te vullen, wanneer u opnieuw begint nadat een proces werd afgebroken. Het is uiteraard wel van belang dat u zich, wanneer u formulieren invult, volledig als klant identificeert. Zo kan Europabank een aantal gegevens die al bekend zijn achterliggend in het formulier toevoegen zonder ze te hoeven opvragen, waarbij er u alleen wordt gevraagd om te controleren of ze volledig en geactualiseerd zijn.
Zo kan Europabank ook een evaluatie van het invulproces uitvoeren en u vragen waarom u een bepaalde verwerking afbrak, tenminste als u voldoende geïdentificeerd was op het ogenblik dat u het proces afbrak.
Uiteraard houdt Europabank rekening met uw toestemming tot gebruik van uw persoonsgegevens om de informatie van het formulier te mogen gebruiken om u later te benaderen, al dan niet met informatie, reclame of voorstellen op uw maat.
Wat u onze medewerker vertelt, kan worden verwerkt
Als u contact hebt met een medewerker van Europabank in een kantoor, via telefoon, via e-mail of via een ander communicatiekanaal, dan kan dat worden geregistreerd om een contactoverzicht op te bouwen en een (kort) verslag te hebben van het contact.
Ook als u nog geen klant bent, zal Europabank de informatie die u meedeelt opslaan. Die informatie kan dan later gebruikt worden wanneer u daadwerkelijk klant wordt.
Zo wil Europabank bijvoorbeeld vermijden dat u opnieuw dezelfde informatie moet meedelen of dezelfde vragen moet beantwoorden. Zo kan ook de continuïteit in de dienstverlening voor u verbeterd worden.
Schriftelijke correspondentie wordt nauwgezet bewaakt
Als u gebruikmaakt van e-mail in uw contact met Europabank of gebruikmaakt van de digitale communicatiekanalen van de bank (bv. eb online), dan kan Europabank u zo de wettelijk verplichte en administratieve mededelingen bezorgen.
Correspondentie met medewerkers in hun hoedanigheid van Europabank-medewerker (kantooradres, kantoorfax, functioneel of persoonlijk Europabank-e-mailadres ...) wordt verondersteld professioneel te zijn en kan dus worden ingekeken in het kader van:
- hun opdracht;
- bewijsvoering;
- controle op de werkplek;
- beveiliging;
- fraudebestrijding;
- optimalisering en/of continuïteit van de dienstverlening, met inbegrip van het gebruik van geautomatiseerde tekstanalyse en -redactie om de medewerkers te helpen snel en efficiënt met u te corresponderen.
Opname van telefoon-, video- en chatgesprekken
Europabank kan gesprekken die u voert met een medewerker van het kantorennet of onze centrale administratie, een contactcenter, onze helpdesk, onze experts op de centrale administratie of elders mee beluisteren of opnemen. Dat doen we niet alleen voor de opleiding en coaching van onze medewerkers maar ook om de kwaliteit van onze dienstverlening en de controle van processen te verbeteren. Voor de bewijsvoering van bepaalde voorvallen kunnen die gespreken langer bewaard worden. In geval van een betwisting zullen wij zulke gegevens zolang bijhouden als nodig is voor onze verdediging.
Beelden van bewakingscamera's worden tijdelijk opgeslagen
Europabank kan camera's gebruiken in en rond de kantoren en gebouwen waar zij actief is. Als het om bewakingscamera's gaat, worden de wettelijke regels daarover gerespecteerd. Als er een bewakingscamera is, laat Europabank dat weten met een duidelijk zichtbare sticker, zoals wettelijk voorzien is. In de andere gevallen wordt de algemene privacywetgeving gerespecteerd. Meer informatie over die wetten vindt u op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Beeldopnames van bewakingscamera's in en rond de gebouwen van Europabank (aangeduid met een sticker) worden maximaal een maand bewaard, maar in sommige gevallen kan dat langer zijn:
- als de opgenomen beelden nuttig zijn voor de bewijsvoering van handelingen om een misdrijf of overlast aan te tonen;
- om schade te bewijzen of om een dader, een ordeverstoorder, een getuige of een slachtoffer te identificeren.
Hebt u vragen over camerabeelden? Dan kan u terecht bij de data protection officer (
dataprotection@europabank.be).
Transactiegegevens worden opgeslagen en opgevolgd
Europabank gebruikt transactiegegevens uiteraard om de transacties zelf uit te voeren en te controleren en om ze door te geven aan andere financiële instellingen die betalings- of vereffeningsopdrachten uitvoeren. Uw transactiegegevens kunnen ook gebruikt worden om globale modellen en analyses aan te maken. Daarnaast gebruikt Europabank uw gegevens om een duidelijker beeld te schetsen van een klant, bijvoorbeeld voor witwaspreventie of -detectie.
Het kan verder gaan dan de gegevens van u persoonlijk
Als u bijvoorbeeld een vennootschap of kinderen hebt, dan gaat u ermee akkoord dat Europabank ook die relaties opslaat en de gegevens van eventueel verbonden personen verwerkt. Ook kan Europabank persoonsgegevens verwerken van personen met wie er geen rechtstreekse relatie bestaat maar die betrokken zijn in een relatie, bijvoorbeeld als begunstigde van een verzekering. Als u informatie meedeelt over uw gezinsleden of over betrokkenen, dan vraagt Europabank u hen daarover te informeren (bijvoorbeeld over een adreswijziging die u aan de bank hebt doorgegeven).
En wat betekent dat voor rechtspersonen?
- U aanvaardt dat Europabank de relatie met en de gegevens van verbonden (rechts)personen verwerkt (bijvoorbeeld moederonderneming, dochterondernemingen, vertegenwoordigers, uiteindelijke begunstigden).
- Naast de persoonsgegevens van contactpersonen houdt de bank uiteraard ook gegevens bij van uw bedrijf.
- De gegevens van rechtspersonen kunnen worden gebruikt en geraadpleegd door Europabank. Dat kan gebeuren om de redenen die in dit document zijn opgesomd.
- De gegevens van rechtspersonen kunnen uitgewisseld worden en hebben betrekking op alle aspecten van de klantenrelatie: het productbezit, een (historisch) overzicht van verrichtingen en contacten, eventueel de groep van ondernemingen waartoe de klant behoort en ook de gegevens van contactpersonen.
- Let op: rechtspersonen mogen alleen persoonsgegevens bezorgen van natuurlijke personen die met hen verbonden zijn, als die personen daarvan voldoende op de hoogte zijn en, als dat nodig is, ermee instemmen.
- De rechtspersoon vrijwaart Europabank dan ook voor alle aansprakelijkheid (ten aanzien van de betrokkenen) op dat vlak. Zo is de onderneming er bijvoorbeeld voor verantwoordelijk de privacywetgeving na te leven wanneer die een lijst met gebruikers doorgeeft voor een onlinetoepassing.