Veilig internetbankieren


Onze technologie voor internetbankieren staat garant voor een veilige omgeving. Maar ook uw internetgedrag en de bescherming van uw computer, tablet of smartphone zijn daarbij bepalend.

Om mensen aan te zetten tot waakzaamheid bij het online doorgeven van persoonlijke informatie, heeft Safeinternetbanking.be enkele ludieke campagnes opgezet.

Cyberveiligheid


6,5 miljoen Belgen beveiligen hun computer niet voldoende en helpen op die manier cybercriminelen. Het Centrum voor Cybersecurity Belgiƫ en de Cyber Security Coalition spoort met de campagne 'Take back the internet' iedereen aan om niet alleen zijn computer maar ook zijn tablet en/of smartphone voldoende te beveiligen. Via www.safeonweb.be kan u testen of u onbewust cybercriminelen helpt. U kan er een veiligheidstest doorlopen en uw computer scannen op virussen. Ook krijgt u enkele tips om de beveiliging van uw computer, tablet en/of smartphone te verbeteren.

Wees waakzaam


Bescherm uw toestel

Installeer altijd een goed antivirusprogramma en doe regelmatig updates. Zorg dat het antivirusprogramma steeds actief is tijdens het gebruik van uw computer. Bent u ingelogd op eb online, laat dan nooit uw pc, tablet of smartphone onbeheerd achter. Sluit elke sessie af onmiddellijk na gebruik.

Controleer of u via een beveiligde webverbinding surft. Een beveiligde webverbinding herkent u aan het gele slotsymbool onderaan of bovenaan de pagina. In de adresbalk van uw browser moet er ook 'https://' staan. De 's' wijst op 'secure'. Geef dus nooit uw paswoord, kaartnummer, digipass-controlegetal of andere vertrouwelijke informatie in als de pagina - waarop u die normaal invoert - niet is voorzien van het gele veiligheidsslot. Eb online is beveiligd met het GlobalSign-certificaat. Als uw browser een fout geeft in verband met het certificaat, sluit dan onmiddellijk de website af. Ga in geen geval verder met de connectie. Meld het probleem zo snel mogelijk aan de eb online helpdesk.

Klik nooit zomaar op een hyperlink in een e-mail als u uw pc niet toereikend beschermt met actuele antivirus- en firewallsoftware of als u uw pc niet regelmatig met de meest recente softwarepatches bijwerkt.

Als u van uw online bank of shoppingdienst gebruik wil maken, typ dan zelf het webadres (URL) in op de adresregel van uw browser.

Phishing

Ga niet in op e-mails, telefoonoproepen of brieven die u vragen vertrouwelijke persoonlijke informatie te verstrekken. Europabank zal u nooit vragen om vertrouwelijke gegevens (paswoord, rekeningnummer ...) per mail of via briefwisseling te verstrekken. Gebeurt dat ogenschijnlijk toch, dan kan u te maken hebben met fraudeurs die tot doel hebben u een virus te laten downloaden of u naar frauduleuze websites te lokken. Als u toch zo'n vraag zou krijgen in naam van Europabank, neem dan contact op met onze helpdesk of het dichtstbijzijnde kantoor van Europabank of phishing@europabank.be.

Pincode van uw digipass of itsme

Kies een pincode die u makkelijk kan onthouden, maar die voor derden niet voor de hand ligt (bijvoorbeeld geen geboortedatum of voor de hand liggende cijfercombinatie als 1234, 1111 ...). Bewaar uw pincode nooit op uw pc, tablet, smartphone of bij uw digipass en schrijf ze nergens op. Geef uw pincode nooit door aan derden, ook niet aan een bekende, een familielid of een medewerker van de bank. Meer informatie over het gebruik van uw digipass vindt u in eb online of in de technische handleiding. Meer informatie over het gebruik van itsme vindt u op de website www.itsme.be

Paswoord

Kies een paswoord dat u makkelijk kan onthouden, maar dat voor derden niet voor de hand ligt (bijvoorbeeld geen geboortedatum of naam van echtgenoot of kinderen ...). Bewaar of programmeer uw paswoord nooit op uw pc, tablet of smartphone: schrijf ze nergens op. Geef uw paswoord nooit door aan derden, ook niet aan een bekende, een familielid of een medewerker van de bank.

Wat bij diefstal, verlies of onrechtmatig gebruik?

Tijdens de kantooruren: neem contact op met het kantoor waar u uw contract afsloot of met de helpdesk op het nummer 09 224 76 90. Buiten de kantooruren: een meldingspunt is 24 uur op 24, 7 dagen op 7 bereikbaar op het telefoonnummer 09 224 74 07. Vanuit het buitenland: +32 9 224 74 07 of via e-mail: ebonline@europabank.be.

We staan klaar om u te helpen


Stel een vraag
Maak een afspraak
Contacteer mij