Wat kan u doen om alert te zijn?

Veilig internetbankieren


Europabank gaat tot het uiterste om internetbankieren via eb online zo veilig mogelijk te maken. Onze technologie voor internetbankieren staat garant voor een veilige omgeving. Maar ook uw internetgedrag en de bescherming van uw computer, tablet of smartphone zijn bepalend.

Hieronder leest u meer info over phishing en vindt u enkele tips om extra waakzaam te zijn. Maar we geven u alvast drie vuistregels mee:

  1. Geef nooit uw pincode of inlogcodes om te internetbankieren door via e-mail, sociale media, sms of telefoon.

  2. Klik nooit op een link uit een bericht, e-mail of sms om naar eb online te gaan.

  3. Typ altijd zélf de beveiligde link https://www.ebonline.be in uw internetbrowser of open zelf de officiële app vanop het beginscherm van uw mobiel toestel.

Phishing


Phishing is een vorm van oplichting waarbij fraudeurs een bericht sturen met een link naar een valse website. Vult u daar uw persoonlijke bankcodes in, dan geeft u de fraudeurs vrije toegang tot uw bankrekening.

Ga niet in op e-mails, telefoonoproepen, sms'en, WhatsApp-berichten of brieven die u vragen vertrouwelijke persoonlijke informatie te verstrekken. Europabank zal u nooit vragen om persoonlijke informatie of bankgegevens door te geven via e-mail. Indien u dergelijke vragen toch zou krijgen, contacteer onze helpdesk op 09/224 76 90 of via phishing@europabank.be.

Meer info over phishing vindt u op www.beschermjezelfonline.be, of test uw kennis over phishing en doe de phishingtest.

Extra tips om waakzaam te zijn


Bescherm uw toestellen

Installeer altijd een goed antivirusprogramma en doe regelmatig updates. Zorg dat het antivirusprogramma steeds actief is tijdens het gebruik van uw computer. Bent u ingelogd op eb online, laat dan nooit uw pc, tablet of smartphone onbeheerd achter. Sluit elke sessie af onmiddellijk na gebruik.

Controleer of u via een beveiligde webverbinding surft. Een beveiligde webverbinding herkent u aan het gele slotsymbool onderaan of bovenaan de pagina. In de adresbalk van uw browser moet er ook 'https://' staan. De 's' wijst op 'secure'. Geef dus nooit uw paswoord, kaartnummer, digipass-controlegetal of andere vertrouwelijke informatie in als de pagina - waarop u die normaal invoert - niet is voorzien van het gele veiligheidsslot. Eb online is beveiligd met het GlobalSign-certificaat. Als uw browser een fout geeft in verband met het certificaat, sluit dan onmiddellijk de website af. Ga in geen geval verder met de connectie. Meld het probleem zo snel mogelijk aan de eb online helpdesk.

Klik nooit zomaar op een hyperlink in een e-mail als u uw pc niet toereikend beschermt met actuele antivirus- en firewallsoftware of als u uw pc niet regelmatig met de meest recente softwarepatches bijwerkt.

Als u van uw online bank of shoppingdienst gebruik wil maken, typ dan zelf het webadres (URL) in op de adresregel van uw browser.

Kies zorgvuldig de pincode van uw digipass of van uw itsme-account

Kies een pincode die u makkelijk kan onthouden, maar die voor derden niet voor de hand ligt (bijvoorbeeld geen geboortedatum of voor de hand liggende cijfercombinatie als 1234, 1111 ...). Bewaar uw pincode nooit op uw pc, tablet, smartphone of bij uw digipass en schrijf ze nergens op. Geef uw pincode nooit door aan derden, ook niet aan een bekende, een familielid of een medewerker van de bank. Meer informatie over het gebruik van uw digipass vindt u in eb online of in de technische handleiding. Meer informatie over het gebruik van itsme vindt u op de website www.itsme.be

Kies zorgvuldig uw paswoorden

Kies paswoorden dat u makkelijk kan onthouden, maar dat voor derden niet voor de hand ligt (bijvoorbeeld geen geboortedatum of naam van echtgenoot of kinderen ...). Bewaar of programmeer uw paswoord nooit op uw pc, tablet of smartphone en schrijf ze nergens op. Geef uw paswoord nooit door aan derden, ook niet aan een bekende, een familielid of een medewerker van de bank.

Contacteer ons bij problemen, diefstal, verlies of onrechtmatig gebruik van uw digipass

Tijdens de kantooruren: neem contact op met uw Europabank-kantoor of met de helpdesk op het nummer 09 224 76 90. Buiten de kantooruren: een meldingspunt is 24 uur op 24, 7 dagen op 7 bereikbaar op het telefoonnummer 09 224 74 07. Vanuit het buitenland: +32 9 224 74 07 of via e-mail: ebonline@europabank.be.

We staan klaar om u te helpen


Stel een vraag
Maak een afspraak
Contacteer mij