Interview met Labaere Tailors, Cards-klant van het eerste uur

30 jaar specialist in betaalverkeer


Dit jaar viert Europabank het 30-jarig bestaan van haar acquiringactiviteiten. Op 2 mei 1992 begon de bank met het verwerken van elektronische transacties met kredietkaarten, een unicum in het banklandschap. Tot op vandaag zijn we nog steeds de enige Belgische bank die volledig in eigen beheer kredietkaarttransacties verwerkt en kredietkaarten uitgeeft.

Eén van onze allereerste 'Cards'-klanten is modezaak Labaere Tailors, een waar begrip op het vlak van maatkostuums in Zottegem en omstreken. Meer nog: Labaere is sinds het begin ononderbroken Cards-klant bij ons, intussen zowel voor de verwerking van transacties met kredietkaarten als met debetkaarten.

Deze uitzonderlijk lange klantenrelatie - in een zeer concurrentiële omgeving met grote spelers - vroeg om een bezoekje van onze kantoorhouder en een mooi boeket bloemen als attentie. We stelden ook enkele vragen aan Olivier Labaere, samen met vader Filip Labaere de huidige zaakvoerder van deze mooie familiezaak.

Dag Olivier, met Labaere Tailors zijn jullie al sinds het begin van onze activiteiten in betaalverkeer klant bij Europabank. Van deze beginjaren - toen jouw grootvader Paul voor ons koos als partner - zal jij je waarschijnlijk amper iets herinneren, maar kan je als huidige zaakvoerder even uitleggen hoe jij de samenwerking met Europabank ervaart?

Olivier: 'Europabank is een correcte partner voor de verwerking van ons betaalverkeer. We hebben nog nooit extra verborgen kosten moeten betalen, of verplicht andere bankproducten moeten openen.

Bovendien werken jullie volgens een tarief op maat en evolueert dat tarief mee met de zaak. De voorbije jaren werd ons commissietarief al enkele keren geoptimaliseerd en aangepast naargelang de kaartenmix (d.w.z. de verhoudingen van transacties met krediet-, debet-, particuliere en businesskaarten) in ons betaalverkeer. Zo ben je altijd gegarandeerd dat je het beste tarief op maat van jouw zaak hebt.'

Wat zijn volgens jou de troeven van Europabank als expert in betaaloplossingen?

Olivier: 'De uitstekende service! De helpdesk is telefonisch vlot bereikbaar en ook de medewerkers van het kantoor hier wat verderop zijn zeer toegankelijk.

Daarnaast rekent Europabank geen abonnementskosten aan voor onze betaaltoestellen. Zowel in onze mannen- als vrouwenzaak hebben we een betaalterminal. Dankzij het wegvallen van de abonnementskosten kunnen we een grote kost uitsparen.'

Heb je ooit overwogen met een andere betalingsverwerker samen te werken of kreeg je al concrete voorstellen van concurrenten?

Olivier: 'Al meerdere keren contacteerden andere acquirers ons en deden ze een aanbod. Waarom zouden we overschakelen? Ik zie geen enkele reden. De tarieven zijn correct en de service is onbetaalbaar!'

Tot slot: waarin zou Europabank nog kunnen groeien? Kan je ons wat opbouwende kritiek geven?

Olivier: 'Steeds meer klanten wensen via hun smartphone te betalen met de Payconiq by Bancontact-app. Het zou een verrijking zijn van jullie aanbod indien jullie mee op de kar zouden springen en dit ook zouden kunnen aanbieden. '

Goed nieuws Olivier: Europabank investeerde fors zodat klanten met hun debet- of kredietkaart gekoppeld aan een digital wallet (Apple Pay, Android Pay & Samsung Pay) kunnen betalen. We hebben bewust niet geïnvesteerd in de QR-code op de terminals, een contactloze betaling met een fysieke of digitale bankkaart blijft sneller. Op onze online betaalpagina deden we dat wel: hier kan de QR-code de digipass vervangen, een groot gemak voor de online shopper.

We staan klaar om u te helpen


Stel een vraag
Maak een afspraak
Bel 09 224 74 07