Jonge talenten in facility management: hoe Hanneke en Delphine de werkplek van de toekomst vormen
Hanneke Haerens en Delphine Leroux zijn allebei facilitair projectmedewerker bij Europabank. Beiden kwamen recht van de schoolbanken bij de bank terecht en dat in een boeiende job. Van kleine euveltjes tot grotere en gevarieerde projecten: daar staan ze voor, samen met de andere collega's van de afdeling. 'We hebben hier al veel bijgeleerd', aldus Hanneke en Delphine.
Zelf omschrijft Hanneke Haerens zich als polyvalent projectmedewerker bij de afdeling facilitaire diensten, een job waar ze ook exact de opleiding voor volgde. 'Dat is ook niet bij iedereen het geval', antwoordt ze bevestigend met een glimlach. 'Ik ben zeven jaar geleden afgestudeerd in de opleiding facility management en als schoolverlater begonnen bij de bank.'
Twee jaar geleden kwam ook Delphine Leroux aan boord. 'Wij werken nu in tandem', vertelt Hanneke.
Zorgen voor een aangename werkplek
Bij facility management komt flink wat kijken, namelijk zorgen dat alles qua huisvesting, bevoorrading, schoonmaak en onderhoud in orde is voor en binnen de bank. 'Ik werk mee aan verschillende projecten, maar doe ook veel dagelijks werk', situeert Hanneke. 'Hieronder valt bijvoorbeeld het beheer van klachten en meldingen die vanuit het kantorennet of vanuit de hoofdzetel komen. Maar de job is veel meer divers dan dat. Het gaat van een verwarming of bureaustoel die niet werkt, tot een collega in wiens auto was ingebroken. Enkele zomers geleden was er bijvoorbeeld ook de overstroming in Wallonië, waardoor een van onze kantoren getroffen was. Het kan dus alle kanten uitgaan.'
Maar het belangrijkste zijn voor haar toch ook de grotere en geplande projecten waar Hanneke aan meewerkte. 'Daaronder viel de totaalrenovatie van onze hoofdzetel en de renovaties in onze kantoren.' Het zijn die projecten waar Hanneke veel energie uit haalt. En waarmee ze zo ook mee voor een aangename werkplek voor alle collega's zorgt. 'In de hoofdzetel ging het om een totaalrenovatie waarbij het erfgoed van het gebouw werd behouden.'
Collega Delphine, eveneens opgeleid in facility management, houdt zich net als Hanneke vooral bezig met de ondersteuning van projecten. 'In functie daarvan werk ik eveneens samen met onze projectleider', geeft Delphine mee. 'Maar ook vergunnings- en interventieaanvragen zitten bij mij, net als sleutel-, locker- en schoonmaakbeheer. En ook alles wat te maken heeft met verwarming, ventilatie en airco', geeft Delphine mee. Om maar aan te geven hoe divers en uitgebreid het takenpakket is. Het facilityteam bij Europabank bestaat dan ook uit meer dan tien collega's.
Van ergonomie tot douches
Hanneke was bij haar komst zeven jaar geleden betrokken bij het ontwerp tot de nazorg voor de renovatie van de hoofdzetel van Europabank. 'Hierbij werden voor het bestaande gebouw nieuwe technieken gebruikt, van warmtepompen tot isolatie en het gebruik van regenwater tot zonnepanelen. Ik heb er alvast veel van opgestoken', geeft ze mee.
De renovatie draagt ook bij aan een fijnere werkomgeving, waar een aantal zaken voorop staan. 'Ergonomie is daar een van, met zit-statafels voor de collega's en in de vergaderzalen. Op de hoofdzetel is er ook een ontspanningsruimte met fitnesstoestellen, tapbiljart en dartsborden. Er zijn bovendien douches voor collega's die met de fiets komen of sporten tijdens de middagpauze', vertelt Hanneke. 'De inrichting is mooi, huiselijk, stijlvol en gezellig, met aandacht voor details en design. Het zorgt voor sfeer en een thuisgevoel', vindt ze. Al is Europabank natuurlijk meer dan enkel de hoofdzetel. 'Zo trachten we qua renovatie en inrichting ook zoveel mogelijk aandacht te besteden aan onze regionale kantoren.'
Duurzaamheid
Met hun inspanningen geven Hanneke en Delphine mee wat van een hedendaagse werkomgeving kan worden verwacht. Frisheid en properheid staan daarbij voorop. 'Er wordt op onze afdeling veel tijd gestoken in het coördineren van de schoonmaak op de hoofdzetel en in het kantorennet. Ook worden door de renovaties de ruimtes netter, wat meer rust uitstraalt. Er is steeds verwarming in de winter en koeling in de zomer, alle ruimtes worden geventileerd', somt Hanneke op.
Europabank houdt er bovendien een beleid van duurzaamheid op na. 'Met bijvoorbeeld een consequent afvalbeleid, geen wegwerpbekertjes en steeds duurzaam materiaalgebruik bij renovaties.'
Werken bij Europabank
Hoe is het om te werken bij de bank? 'Ik heb een erg goed gevoel bij Europabank als werkgever. Ze doen veel voor hun mensen', vertelt Delphine. 'Ik ben blij met mijn werkgever.'
Zelf somt Hanneke een aantal redenen op waarom het fijn werken is bij Europabank. 'Ik heb een heel boeiende en gevarieerde job. Net als de vele aandacht die geschonken wordt aan de werkomgeving, met onder meer de mogelijkheid tot telewerk, eigen initiatief en opleidingen', stelt ze.
Europabank besteedt de laatste jaren heel veel aandacht aan het creëren van een fijne werkomgeving in de hoofdzetel, maar ook in de kantoren, vat ze samen. 'Maar een erg belangrijke is toch ook de fijne werksfeer: huiselijk en familiaal. Je bent hier geen nummertje. Iedereen kent elkaar.'