Let op voor online oplichting

Phishing


Wat is phishing?

Het principe is eenvoudig: u ontvangt een mail, sms of bericht via sociale media. In het bericht wordt er een situatie of probleem gesteld die u actie wil laten ondernemen door te klikken op een link. Via die link moet u uw persoonlijke gegevens en eventueel de response code van uw kaartlezer of digipass invullen. Deze gegevens komen terecht bij de oplichters. Eens men in het bezit is van deze gegevens, hebben fraudeurs toegang tot uw rekening en gaan ze met uw geld aan de haal.

Fraudeurs kunnen ook telefonisch te werk gaan: ze bellen u op en doen zich bijvoorbeeld voor als een bankmedewerker, proberen uw vertrouwen te winnen en overhalen u om uw bankkaartgegevens en wachtwoorden mee te delen.

Wees slimmer dan een phisher

Kijk goed uit wanneer u een verdacht bericht krijgt en deel nooit uw persoonlijke (response) codes, gegevens of wachtwoorden. Ga niet in op e-mails, telefoonoproepen, sms'en, WhatsApp-berichten of brieven die u vragen vertrouwelijke persoonlijke informatie te verstrekken.

Europabank zal u nooit vragen om persoonlijke informatie of bankgegevens door te geven via e-mail. Indien u dergelijke vragen toch zou krijgen, contacteer onze helpdesk op 09/224 76 90 of via phishing@europabank.be.

Meer info over phishing vindt u op www.safeonweb.be, of test uw kennis over phishing en doe de phishingtest.

Wat moet u doen wanneer u een verdacht bericht krijgt?

  • Stuur het bericht door naar verdacht@safeonweb.be. De links in deze berichten worden geblokkeerd. Als er nadien nog iemand op die link klikt, krijgt die persoon een duidelijke waarschuwing. Op die manier kan iedereen bijdragen aan een veilige digitale omgeving!
  • Download de Safeonweb-app. Dit is een app die al het nieuws rond phishing verzamelt en waarschuwt voor cyberdreigingen en nieuwe vormen van online oplichting. De app stuurt ook een waarschuwing als er een infectie is gemeld op het geregistreerde wifinetwerk.

Wat te doen wanneer u toch slachtoffer bent geworden van phishing?

  1. Bel meteen Card Stop op 078 170 170 (gratis nummer).
  2. Breng zo snel mogelijk uw bank op de hoogte via 09/224 76 90 of via phishing@europabank.be.
  3. Doe aangifte bij de politie.
  4. Verander uw paswoorden en doe eventueel een virusscan.

We staan klaar om u te helpen


Stel een vraag
Maak een afspraak
Contacteer mij