Let op voor online oplichting

Phishing


Phishing blijft een van de populairste wapens van cybercriminelen. Oplichters worden steeds inventiever en het aantal phishingaanvallen neemt toe. Wij geven u enkele tips om u niet te laten vangen.

Wat is phishing?

Het principe is eenvoudig: u ontvangt een mail, sms of bericht via sociale media. In het bericht wordt er een situatie of probleem gesteld die u actie wil laten ondernemen door te klikken op een link. Via die link moet u uw persoonlijke gegevens en eventueel de response code van uw kaartlezer of digipass invullen. Deze gegevens komen terecht bij de oplichters. Eens men in het bezit is van deze gegevens, hebben fraudeurs toegang tot uw rekening en gaan ze met uw geld aan de haal.

Fraudeurs kunnen ook telefonisch te werk gaan: ze bellen u op en doen zich bijvoorbeeld voor als een bankmedewerker, proberen uw vertrouwen te winnen en overhalen u om uw bankkaartgegevens en wachtwoorden mee te delen.

Ik ben slachtoffer geworden van phishing. Wat nu?

  1. Bel meteen Card Stop op 078 170 170 (gratis nummer) of blokkeer uw kaart in eb online onder 'Kaartdetails' of via onze website.
  2. Breng zo snel mogelijk uw bank op de hoogte via 09/224 76 90 of via phishing@europabank.be.
  3. Doe aangifte bij de politie. Als u denkt dat er een risico op identiteitsdiefstal bestaat, kan u uw identiteitskaart blokkeren en een nieuwe bestellen.
  4. Verander uw paswoorden en doe eventueel een virusscan.
  5. Als u financiële schade hebt geleden, raden wij u aan dat te melden bij het meldpunt voor fraude. Gebeurde de transactie met uw Visa-kaart of Mastercard? Dan kan u uw transactie betwisten.

Wat als ik een verdacht bericht heb ontvangen?

Stuur het bericht of een screenshot ervan door naar verdacht@safeonweb.be. Safeonweb laat de verdachte links blokkeren. Verwijder daarna het bericht of duid het aan als spam.

Europabank zal u nooit vragen om persoonlijke informatie of bankgegevens door te geven via e-mail, sms etc. Indien u dergelijke vragen toch zou krijgen, contacteer onze helpdesk op 09 224 76 90 of via phishing@europabank.be.

Bescherm uzelf tegen phishing met deze basisregels

  • Geef nooit uw pincode of andere bankcodes door (bankkaartnummer, vervaldatum ) noch via mail, sociale media, sms of telefonisch.
  • Klik in een bericht of mail nooit op een link die beweert u door te sturen naar eb online. Tik de beveiligde link https://www.ebonline.be zelf in uw internetbrowser.
  • In bijna elk phishingbericht wordt een gevoel van hoge urgentie aangepraat. U wordt gewaarschuwd dat u snel moet handelen, want anders dreigen er grote gevolgen. Vaak worden er woorden als nu, urgent of kritiek gebruikt. Probeer altijd te checken of het bericht wel zo dringend is als het lijkt.
  • Maak altijd zelf verbinding via de beveiligde website van uw bank of via de bankapp op uw smartphone als u een betaling wil uitvoeren. Kijk na of de verbinding beveiligd is (check of er “https” in de adresbalk staat) en voer alleen transacties uit via een beveiligd wifinetwerk of 4G.
  • Download de Safeonweb-app. Dit is een app die al het nieuws rond phishing verzamelt en waarschuwt voor cyberdreigingen en nieuwe vormen van online oplichting. De app stuurt ook een waarschuwing als er een infectie is gemeld op het geregistreerde wifinetwerk.

Wees phishers te slim af met Safeonweb


We staan klaar om u te helpen


Stel een vraag
Maak een afspraak
Contacteer mij