Hoe installeer & activeer ik SoftPOS op mijn smartphone?

Snel aan de slag met de SoftPOS-app

Dankzij de innovatieve betaaloplossing SoftPOS by Europabank verandert elke Android-smartphone in een handig extra betaaltoestel. Doet het vaste betaaltoestel het tijdelijk niet of willen meerdere klanten tegelijk betalen? De SoftPOS-app vangt dit probleem meteen op. Bovendien kan u de app met hetzelfde account op meerdere smartphones gebruiken. In dit dossier nemen we u mee door een eenvoudig stappenplan waarmee u in een mum van tijd aan de slag kan.

Hoe installeer & activeer ik de SoftPOS-app?

Hoe activeer ik mijn account?

  • Is Europabank al uw partner voor het betaalverkeer in uw zaak? Dan is uw SoftPOS by Europabank-account automatisch geactiveerd en kan u direct aan de slag. Er is geen extra contract of abonnement nodig.

  • Nog geen klant bij Europabank? Na het afsluiten van een 'Overeenkomst Handelaars' activeren wij meteen uw account.

ICONENONEPAGERHOW_INSTALLATIE2

Hoe installeer ik SoftPOS?

Bent u geregistreerd als SoftPOS-gebruiker, dan krijgt u een eerste mail toegestuurd om een wachtwoord te kiezen. Nadat het wachtwoord aangemaakt is, krijgt u een tweede (bevestigings)mail met de melding dat uw SoftPOS-account geactiveerd is.

Hoe download ik de app?

Heel eenvoudig: download de SoftPOS by Europabank-app in de Google Play Store en log in met uw bij Europabank gekende e-mailadres (het e-mailadres staat vermeld in de bevestigingsmail) en uw wachtwoord.

Hoe gebruik ik de SoftPOS-app?

Hoe start ik met betalingen te ontvangen?

De app is nu klaar voor gebruik. Meld u aan in de app en tik het verschuldigde bedrag in. Uw klant houdt zijn kaart of wearable onder het toestel en de contactloze betaling wordt meteen uitgevoerd.

Wat gebeurt er bij grotere bedragen?

Bij bedragen boven 50 euro of wanneer de bank erom vraagt, geeft de betaler zijn of haar pincode in op de smartphone. MO/TO-betalingen (Mail Order/Telephone Order) of reservaties zijn niet mogelijk.

ICONENONEPAGERHOW_GEBRUIK

Waarop moet ik letten wanneer ik de SoftPOS-app gebruik?

Heb ik NFC ingeschakeld op mijn smartphone?

NFC-technologie (Near Field Communication) maakt het mogelijk om veilig en snel contactloos gegevens uit te wisselen en dus ook contactloos te betalen met de SoftPOS-app. NFC is vergelijkbaar met Bluetooth, maar heeft een beperkter bereik.

Op een smartphone moet NFC aanstaan om SoftPOS te kunnen gebruiken. In principe staat NFC standaard ingesteld, tenzij u het zelf hebt uitgezet. Er is geen controle door de SoftPOS-app of bij het eerste gebruik.

ICONENONEPAGERHOW_OPLETTEN

  • Controleer of NFC aanstaat in de instellingen van uw smartphone.
    De NFC-knop staat ook in het snelmenu (veeg op het scherm van boven naar beneden).
  • Waar zit de NFC-chip op uw smartphone?
    Ga naar Instellingen - Verbindingen - NFC en contactloze betalingen. Daar ziet u waar de NFC-chip van uw apparaat zit (bijvoorbeeld aan de achterkant, naast de camera). Dit kan echter variëren afhankelijk van het telefoonmodel en de fabrikant.
ICONENONEPAGERHOW_NFC2

Heb ik de exacte locatie ingesteld?

Zet bij het eerste gebruik van de SoftPOS-app de locatievoorzieningen aan om uw exacte locatie te delen. Het scherm voor toegang tot de locatie kan op elke smartphone verschillen. Het delen van uw locatie is een securityvereiste voor het gebruik van de SoftPOS-app.

ICONENONEPAGERHOW_LOCATION-SCREENSHOT

  • Hoe wordt de betaalkaart of wearable correct tegen de smartphone gehouden?
    Heel belangrijk: zorg dat de betaalkaart of de wearable bij een betaling volledig tegen de achterzijde van de smartphone wordt gehouden.
  • Hoe ontvang ik een digitaal betaalbewijs?
    Via de SoftPOS-app kan u geen betalingsbewijzen printen. Een smartphone beschikt immers niet over een printer om een ticket te bezorgen. De betaler kan wel een digitaal betaalbewijs ontvangen door ofwel met zijn eigen smartphone een QR-code in de SoftPOS-app te scannen of zijn e-mailadres in te vullen in de SoftPOS-app. De betaler ontvangt dan het betaalbewijs in zijn mailbox.

ICONENONEPAGERHOW_TAPKAART

We staan klaar om u te helpen


Stel een vraag
Maak een afspraak
Bel 09 224 74 07