Duurzaamheidsverslag
2024

Woord vooraf

door de voorzitter van het directiecomité

Beste lezer

Het is met grote trots dat ik u het duurzaamheidsverslag van Europabank voor het jaar 2024 presenteer. Dit verslag weerspiegelt onze voortdurende inzet voor duurzaamheid en onze vastberadenheid om een positieve impact te hebben op de samenleving en het milieu.

Het afgelopen jaar heeft Europabank aanzienlijke stappen gezet om haar duurzaamheidsdoelstellingen te verwezenlijken. Daarvoor steunen we op onze vijf strategische ambities die de kern van ons ESG-beleid vormen.

Onze vijf strategische ambities die de kern van ons ESG-beleid vormen:

  1. Investeren in individuen, gezinnen en KMO's: Europabank biedt kansen aan mensen om hun dromen te realiseren, zelfs als het risico wat groter is. Dat sluit naadloos aan bij onze missie om duurzame economische groei te stimuleren en ongelijkheid te verminderen. Elk dossier wordt individueel bekeken en beoordeeld waardoor we klanten kunnen helpen hun dromen te verwezenlijken.
  2. Bewust energiegebruik en innovatie: we zetten ons in om verspilling en afval tegen te gaan door het energieverbruik te minimaliseren en prioriteit te geven aan innovatieve oplossingen. Zo hebben we in 2024 onze CO₂-uitstoot verder verminderd door de duurzame renovatie van de hoofdzetel en het verduurzamen van het kantorennet. Initiatieven zoals het installeren van zonnepanelen en het gebruik van sensoren om energieverbruik te optimaliseren illustreren onze inzet voor een groenere toekomst.
  3. Werkbaar en waardig werk: als verantwoordelijke werkgever streven we naar een positieve werkomgeving voor al onze medewerkers. Dat omvat initiatieven zoals de organisatie van ‘De week tegen stress’ en diverse sportieve activiteiten die zowel het fysiek als mentaal welzijn bevorderen. We investeren in opleidingen en digitale oplossingen om repetitieve taken te verminderen en de werktevredenheid te verhogen.
  4. Fysiek en mentaal welzijn: we erkennen het belang van welzijn in zowel het professionele als privéleven van onze medewerkers. Europabank biedt bijvoorbeeld zit-stabureaus en ontspanningsruimtes en organiseert sportieve evenementen om een gezonde levensstijl te ondersteunen. Initiatieven zoals de ‘Move Together Challenge’ en ‘De week tegen stress’ tonen onze inzet voor het welzijn van onze medewerkers.
  5. Solide, betrouwbare en integere bank: Europabank blijft zich inzetten voor integriteit en transparantie. Onze interne controlestructuur en de afdeling Compliance zorgen ervoor dat we voldoen aan alle relevante wet- en regelgeving en dat we een betrouwbare partner zijn voor onze klanten. Door middel van een sterke governance en risicobeheer waarborgen we de integriteit van onze bank.

Duurzaamheid is niet zomaar een onderdeel van ons beleid, het is diep verankerd in de cultuur van Europabank. Onze initiatieven, zoals de zwerfvuilactie in Gent en de duurzame renovatie van onze kantoren, illustreren onze toewijding aan een betere toekomst. Bovendien hebben we in 2024 opnieuw het charter Duurzaam ondernemen van Voka ontvangen, wat een mooie erkenning is voor ons ESG-beleid.

Het stuurcomité dat verantwoordelijk is voor de strategische aansturing van het ESG-beleid bij Europabank bestaat uit medewerkers van diverse afdelingen en komt periodiek samen om dit beleid te evalueren en waar nodig bij te sturen. Door elk initiatief of beleidsvoorstel af te toetsen aan ons raamwerk, blijft de bank ESG hoog in het vaandel dragen.

Daarnaast speelt het jongerenkabinet een belangrijke rol bij Europabank. We erkennen jongeren als een belangrijke stakeholder aangezien zij het langst zullen leven met de impact van het duurzaamheidsbeleid dat vandaag wordt vormgegeven. Hun stem is cruciaal in het valideren van ons beleid en het organiseren van duurzame activiteiten.

Ik wil graag iedereen bedanken die zich inzet om bij te dragen aan onze duurzaamheidsinspanningen. Samen bouwen we aan een bank die niet alleen financieel sterk is, maar ook een positieve bijdrage levert aan de maatschappij en het milieu.

Paul Malfeyt
Voorzitter van het Directiecomité (CEO)
Paul Malfeyt

Onze vijf strategische ambities die de kern van ons ESG-beleid vormen:

  1. Investeren in individuen, gezinnen en KMO's: Europabank biedt kansen aan mensen om hun dromen te realiseren, zelfs als het risico wat groter is. Dat sluit naadloos aan bij onze missie om duurzame economische groei te stimuleren en ongelijkheid te verminderen. Elk dossier wordt individueel bekeken en beoordeeld waardoor we klanten kunnen helpen hun dromen te verwezenlijken.
  2. Bewust energiegebruik en innovatie: we zetten ons in om verspilling en afval tegen te gaan door het energieverbruik te minimaliseren en prioriteit te geven aan innovatieve oplossingen. Zo hebben we in 2024 onze CO₂-uitstoot verder verminderd door de duurzame renovatie van de hoofdzetel en het verduurzamen van het kantorennet. Initiatieven zoals het installeren van zonnepanelen en het gebruik van sensoren om energieverbruik te optimaliseren illustreren onze inzet voor een groenere toekomst.
  3. Werkbaar en waardig werk: als verantwoordelijke werkgever streven we naar een positieve werkomgeving voor al onze medewerkers. Dat omvat initiatieven zoals de organisatie van ‘De week tegen stress’ en diverse sportieve activiteiten die zowel het fysiek als mentaal welzijn bevorderen. We investeren in opleidingen en digitale oplossingen om repetitieve taken te verminderen en de werktevredenheid te verhogen.
  4. Fysiek en mentaal welzijn: we erkennen het belang van welzijn in zowel het professionele als privéleven van onze medewerkers. Europabank biedt bijvoorbeeld zit-stabureaus en ontspanningsruimtes en organiseert sportieve evenementen om een gezonde levensstijl te ondersteunen. Initiatieven zoals de ‘Move Together Challenge’ en ‘De week tegen stress’ tonen onze inzet voor het welzijn van onze medewerkers.
  5. Solide, betrouwbare en integere bank: Europabank blijft zich inzetten voor integriteit en transparantie. Onze interne controlestructuur en de afdeling Compliance zorgen ervoor dat we voldoen aan alle relevante wet- en regelgeving en dat we een betrouwbare partner zijn voor onze klanten. Door middel van een sterke governance en risicobeheer waarborgen we de integriteit van onze bank.

Tijdlijn

Het ESG-jaar bij Europabank

4 maart 2024 Zwerfvuilactie in Gent

Zwerfvuilactie in Gent

Om de omgeving rond de hoofdzetel proper te houden, organiseerde de bank een zwerfvuilactie. Zo dragen we bij aan een duurzame ontwikkelingsdoelstelling van de Verenigde Naties (nl. leven op het land). Deze actie werd opgenomen in het charter Duurzaam ondernemen van Voka. De bank mikt erop om deze actie in 2025 uit te breiden naar het volledige kantorennet.

22 maart 2024 Opening kantoor Antwerpen Frankrijklei

Opening kantoor Antwerpen Frankrijklei

Na een grondige en duurzame renovatie keren de medewerkers van het kantoor in Antwerpen terug naar de Frankrijklei. Onder meer de zit-stabureaus onderstrepen de duurzaamheid van de renovatie.

24 maart 2024 Sofico Gent Marathon

Deelname aan de Sofico Gent Marathon

Ook op sportieve wijze zet Europabank zich in. Sportieve medewerkers slaagden erin om samen 300 km af te leggen.

April 2024 De week tegen stress

Organisatie van ‘De week tegen stress’

Om het belang van mentale gezondheid aan te stippen, organiseerde de bank voor haar medewerkers ‘De week tegen stress’. Verschillende sprekers kaartten de problematiek aan.

Juni 2024 Move Together Challenge

Deelname aan de ‘Move Together Challenge’

Gezondheid en fysiek welzijn zijn belangrijk voor Europabank. Daarom moedigt de bank haar medewerkers via een interne competitie aan om zo veel mogelijk te sporten. Het doel was om samen 10.424 km af te leggen. Dat getal verwijst naar de 60e verjaardag van Europabank op 1 april 2024. De bank slaagde erin om deze doelstelling ruimschoots te behalen en besloot om een structureel sponsorship op te zetten met Het Majin Huis. Dat is een ontmoetingsplaats voor mensen met kanker en bevindt zich naast de hoofdzetel van de bank.

4 juni 2024 ESG-dag

Organisatie van de ESG-dag

Om het bewustzijn rond ESG te laten groeien, organiseerde de bank voor haar medewerkers een dag die volledig in het teken stond van ESG. Verschillende interne sprekers illustreerden het belang van ESG voor de bank en informeerden de medewerkers over wat hierbij komt kijken.

16 juni 2024 Kajaktocht

Organisatie van een kajaktocht

Het slechte weer weerhield de enthousiastelingen van Europabank er niet van om een kajaktocht af te leggen op de Lesse. Achteraf volgde een lekkere barbecue om op krachten te komen en bij te praten met collega’s en hun familieleden.

24 juni 2024 Label Sportbedrijf

Behalen van het label Sportbedrijf

Voor de tweede opeenvolgende keer ontving Europabank het label Sportbedrijf. De bank krijgt die erkenning van Sport Vlaanderen omdat ze investeert in de gezondheid van haar medewerkers door onder andere verschillende sportactiviteiten te organiseren.

27 juni 2024 Voka-charter Duurzaam ondernemen

Behalen van het Voka-charter Duurzaam ondernemen

Eveneens mocht Europabank voor het tweede jaar op rij het charter voor Duurzaam ondernemen van Voka in ontvangst nemen. Dat is een mooie erkenning voor het ESG-beleid dat de bank implementeert in haar bredere werking.

Zomer 2024 Kubbtornooi en bloeddonatie

Organisatie van een kubbtornooi en bloeddonatie

In de zomermaanden kunnen de medewerkers van de bank genieten van een spelletje kubb in het nabijgelegen park. De adviseur preventie en bescherming op het werk fungeert als tornooileider. Tijdens de zomer kunnen de medewerkers ook bloedplasma doneren bij het Rode Kruis. Zo zetten we in op een solidaire en duurzame samenleving.

21 september 2024 Personeelsfeest Europabank

Personeelsfeest Europabank

In 2024 werd Europabank 60 jaar. De medewerkers van de bank en hun partners vierden dat samen tijdens een feest vol spektakel in de Napoleonzaal in Schelle.

17 oktober 2024 YOUCA Action Day

Deelname aan de YOUCA Action Day

De bank nam voor de eerste keer deel aan de YOUCA Action Day en kleedde deze dag in op een creatieve manier. Via een interactieve escapewandeling leerden scholieren diverse afdelingen van de bank kennen en werden ze uitgedaagd om raadsels op te lossen.

25 oktober 2024 - Kantoor Kortrijk
20 december 2024 - Kantoor Charleroi
Voltooiing renovaties kantoren

Voltooiing renovaties kantoren

In 2024 verhuisden de medewerkers uit Kortrijk en Charleroi naar een nieuw kantoor. Ze verlieten het oude pand en namen hun intrek in een nieuwe, moderne werkomgeving.

Algemene informatie

Europabank

Historiek

Klik op een gebeurtenis met een Info voor meer informatie.

Op 1 januari 1964 richt de Amerikaanse holding ‘International Bank of Washington’ een nieuwe bank op in Gent: Europabank. Een jaar later opende het eerste bankkantoor op de Gentse Groentenmarkt.

De bank kende bij haar oprichting meteen een snelle groei dankzij het aanbieden van eenvoudige financiële producten zoals spaarboekjes en consumentenkrediet, en dat tegen betere voorwaarden dan gangbaar in de markt.

Europabank begint in 1989 als enige bank in België met de eigen uitgifte van de Visa-kaart. In 1992 start de bank met de verwerking van kredietkaartbetalingen bij handelaars, een opportuniteit om haar inkomsten te diversifiëren.

Uniek bij Europabank is sinds de eerste dag de toegankelijkheid: mensen kunnen binnenwandelen zonder afspraak en de kantoren ademen openheid.

Sinds 2004 maakt Europabank, na meerdere aandeelhouderswissels, deel uit van de Crelan-groep.

Vandaag kent Europabank één hoofdzetel en 47 kantoren, heeft ze 392 medewerkers en blijft ze jaar na jaar groeien.

Kerncijfers 2024

Europabank houdt nog steeds vast aan de eenvoudige principes waarmee ze startte: naast zakenkredieten en kredieten voor particulieren biedt Europabank spaarrekeningen en termijnrekeningen aan. Hiermee focust de bank zich op een specifieke niche: Europabank durft mensen met een hoger risicoprofiel een kans te geven om hun dromen te realiseren.

Missie en visie

Toegankelijkheid
'Open-deur' mentaliteit t.o.v. klanten, collega's en nieuw talent.
Verbindend
Samenwerken met collega's in kantoren en hoofdzetel. Altijd respectvol en oprecht blijven communiceren - ook naar onze klanten.
Vindingrijk
Met een open flexibele geest op zoek gaan naar positieve oplossingen.

Europabank draagt toegankelijkheid, verbinding en vindingrijkheid hoog in het vaandel. Deze drie waarden vormen de basis van het merkpaspoort van de bank.

Zowel intern als extern is toegankelijkheid belangrijk. De deuren staan altijd open, zowel naar klanten toe als intern naar alle medewerkers. Hiërarchische drempels spelen geen rol.

Dankzij haar toegankelijkheid is Europabank ook een verbindende bank. Eerlijke communicatie is hierin cruciaal.

Door met een open geest op zoek te gaan naar vindingrijke oplossingen, slaagt de bank erin om oplossingen op maat te vinden voor haar klanten. Ook intern proberen medewerkers alternatieve scenario’s te verkennen en out of the box te denken.

Duurzaamheid bij Europabank

Het stuurcomité dat verantwoordelijk is voor het richting geven van het ESG-beleid bij Europabank bepaalde vijf strategische ambities. Dat stuurcomité bestaat uit medewerkers van verschillende afdelingen en zit op periodieke basis samen om het beleid te evalueren en waar nodig bij te sturen. De ambities dienen als basis om het beleid structuur en een doel te geven.

Deze vijf strategische ambities zijn te koppelen aan één van de drie letters van ESG (environmental, social en governance) net als aan een aantal van de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Tot slot kunnen ook de drie kernwaarden van Europabank - toegankelijkheid, verbinding en vindingrijkheid - gekoppeld worden aan deze ambities. Op die manier wordt het ESG-beleid diep verankerd in de werking van de bank en binnen de globale duurzaamheidsdoelstellingen. Door elk initiatief of beleidsvoorstel af te toetsten aan dit raamwerk, evolueert Europabank richting een ESG-verantwoordelijke bank.

De structuur van het duurzaamheidsrapport volgt de vijf strategische ambities.

# Ambities Ambities Waarden ESG SDG’s
1. Europabank durft individuen, gezinnen en KMO’s de kans te geven te investeren in de verbetering van hun eigen situatie, ook als het risico wat groter is.
  • Toegankelijk
  • Vindingrijk
S
SDG 8: Waardig werk en economische groei
SDG 1: Geen armoede SDG 10: Ongelijkheid verminderen
2. Europabank zet in op minimaal en bewust gebruik van energie en investeert in manieren om eigen verspilling en afval tegen te gaan. E
SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie SDG 7: Betaalbare en duurzame energie
SDG 13: Klimaatactie SDG 9: Industrie, innovatie en infrastructuur
3. Europabank is een verantwoordelijke werkgever die inzet op werkbaar en waardig werk voor alle werknemers.
  • Toegankelijk
S
SDG 8: Waardig werk en economische groei SDG 5: Gendergelijkheid
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs SDG 9: Industrie, innovatie en infrastructuur
4. Europabank is een werkgever die meewerkt aan fysieke gezondheid en mentaal welzijn.
  • Toegankelijk
  • Verbindend
S
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn SDG 8: Waardig werk en economische groei
SDG 11: Duurzame steden en gemeenschappen
5. Europabank is een solide, betrouwbare, integere en verantwoordelijke bank.
  • Toegankelijk
  • Verbindend
  • Vindingrijk
G
SDG 8: Waardig werk en economische groei SDG 16: Vrede, justitie en sterke publieke diensten

Jongerenkabinet

Om het beleid van het stuurcomité te valideren, besliste Europabank om haar jongere werknemers een belangrijke stem te geven. De bank erkent jongeren als een belangrijke stakeholder aangezien zij het langst zullen leven met de impact van het duurzaamheidsbeleid dat vandaag wordt vormgegeven. Dit jongerenkabinet speelt een belangrijke rol in het duurzaamheidsbeleid van de bank door de validatie van het beleid van het stuurcomité en de organisatie van duurzame activiteiten.

Jongerenkabinet Europabank

Duurzaamheid in de financiële sector

De financiële sector speelt een belangrijke rol in de overgang naar een duurzamere wereld. Elke beslissing die genomen wordt bevat een ESG-component, maar ook elke professionele functie in de banksector zal in min of meerdere mate ESG-competenties bevatten.

ESG is terug te vinden in alle geledingen van ondernemingen, of het nu gaat over het lenen van geld, het nemen van investeringsbeslissingen of het vernieuwen van het wagen- of gebouwenpark.

De banken spelen een belangrijke rol in de financiering van de duurzame transitie van andere bedrijven. Klanten hebben een impact op dat verhaal omdat ze van hun bank verwachten dat zij actief werken aan alle ESG-componenten. Die verwachtingen gaan niet alleen over acties die gelinkt zijn aan het bevorderen van het milieu, maar ook aan bijvoorbeeld diversiteit en inclusie. De sector hecht bovendien veel belang aan duurzaamheidsrapportering en transparantie over de impact van de financiële sector op de samenleving. De sector is ervan overtuigd dat duurzaamheid een bron van innovatie, groei en welvaart is voor iedereen.

Een grote maatschappelijke uitdaging is privacy en de beveiliging van klantgegevens. De banken beschikken over heel wat persoonlijke data die beschermd moeten worden om het vertrouwen van de consument te behouden.

Reglementeringen

Bij een ESG-beleid komt ook heel wat reglementering vanuit Europa kijken. Zo verwacht de Europese Unie grondige rapporteringen over ESG zoals acties, risico’s en KPI’s via de taxonomie en de CSRD (zie hieronder). De Europese Centrale Bank verwacht een risico-inschatting en -monitoring van klimaatgerelateerde risico’s.

Belangrijk om hierbij te vermelden is dat Europabank deel uitmaakt van de Crelan-groep. Daardoor voldoet Europabank aan de group exemption. Dat betekent dat Europabank onder haar moederbedrijf ressorteert wat de taxonomie en CSRD betreft. Concreet levert Europabank data aan zodat Crelan op een geconsolideerd niveau kan rapporteren. Een correcte dataverzameling en –rapportering is hiervoor uiterst belangrijk.

Ook al gebeurt deze rapportering op groepsniveau, is het interessant even stil te staan bij deze reglementeringen.

Taxonomie (EU)

Dit classificatiesysteem bekijkt of activiteiten al dan niet duurzaam zijn op basis van eligibility (of een activiteit in aanmerking komt voor de taxonomie o.b.v. technische screeningscriteria) en alignment. Dit laatste betekent dat een activiteit significant bijdraagt aan een van de zes duurzaamheidsdoelstellingen en geen schade toebrengt aan een van de andere doelstellingen (climate change mitigation, climate change adaptation, sustainable use and protection of water and marine resources, transition to a circular economy, pollution prevention and control, protection and restauration of biodiversity and ecosystems). Daarnaast zijn er ook technische en sociale minimumstandaarden.

Specifiek voor de bankensector is de Green Assets Ratio (GAR) een belangrijke KPI. Dat weerspiegelt de totale aligned activa t.o.v. de totale activa. Gezien de dataverzameling en de opbouw van een database nog bezig is, zowel bij Europabank als bij andere banken, is het momenteel niet mogelijk om deze KPI correct te rapporteren. Meer informatie is te vinden op de website van de Europese Commissie.

Taxonomie EU

CSRD (EU)

De Corporate Sustainability Reporting Directive is het formele verslag over ESG voor bedrijven, gebaseerd op de taxonomie. Daarbij komt een dubbele materialiteitsanalyse kijken die onderzoekt hoe de onderneming wordt geïmpacteerd door zijn duurzaamheidsbeleid (financiële impact) en hoe de omgeving geïmpacteerd wordt door de onderneming (materiële impact). Op basis van de European Sustainability Reporting Standards wordt bepaald over wat en hoe er gerapporteerd moet worden. De Crelan-groep publiceert in het eerste kwartaal van 2025 het CSRD-rapport, waarvoor Europabank de nodige data heeft aangeleverd. Meer informatie is te vinden op de website van de Europese Commissie. Het CSRD-rapport van Crelan is te vinden op de website van Crelan.

Climate & Environmental Risks (ECB)

De Europese Centrale Bank verwacht dat banken rapporteren over de risico’s van klimaatverandering op de kredietportefeuille en over hoe er wordt omgegaan met deze risico’s. Net als de taxonomie en CSRD speelt deze rapportering zich af op groepsniveau waarbij Europabank informatie doorgeeft aan Crelan. Een van deze verwachtingen is bijvoorbeeld dat banken steevast omgevings- en klimaatrisico’s moeten opnemen in het uitwerken van hun beleid op de korte, middellange en lange termijn. Op de website van de Europese Centrale Bank vindt u de volledige lijst met vereisten.

ECB

1. Kansen voor wie durft

Duurzaamheid bij Europabank

# Ambitie Ambities Waarden ESG SDG’s
1. Europabank durft individuen, gezinnen en KMO’s de kans te geven te investeren in de verbetering van hun eigen situatie, ook als het risico wat groter is.
  • Toegankelijk
  • Vindingrijk
S
SDG 8: Waardig werk en economische groei
SDG 1: Geen armoede SDG 10: Ongelijkheid verminderen

De core business van de bank sluit naadloos aan op haar eerste strategische ambitie en bijhorende SDG’s zoals het stimuleren van duurzame economische groei en het verminderen van ongelijkheid. Bij Europabank wordt elk kredietdossier individueel bekeken en beoordeeld. De medewerkers analyseren zelf het dossier en komen zo tot een eindevaluatie. Zo kan de bank haar klanten helpen met het realiseren van hun dromen, ook al is het risico wat groter.

Aan deze ambitie, gelinkt aan de toegankelijkheid van de bank, koppelt Europabank een KPI die betrekking heeft op de kredietproductie. Van de totale kredietproductie wil de bank namelijk dat het aantal kredieten met een sociaal oogmerk behouden blijft over de jaren heen. Deze classificatie gebeurt op basis van een aantal interne indicatoren. Zo komt Europabank in 2024 tot de volgende cijfers, die een mooie weerspiegeling zijn van het toegankelijke karakter van de bank.

Kantoor Europabank

Tabel 1 - Leningen met sociaal oogmerk 2024

Soort % aantal dossiers % ontleend bedrag
%
aantal dossiers
%
ontleend bedrag
Particulier 45 70
Professioneel 82 78
Leasing/renting 37 36

Grafiek 1 - Evolutie sociale kredieten

(in %)


Grafiek 1 toont de evolutie van deze cijfers van de voorbije jaren. De bank kent een lichte daling van sociale kredieten in zowel particuliere als professionele kredieten en een kleine stijging in leasing en renting. De bank ambieert om deze tendens in de toekomst stabiel te houden.

Verder ziet Europabank de voorbije jaren een stabiele stijging van de totale kredietproductie en haar klantenbestand. Een tendens die de bank ook de komende jaren wil verder zetten. Aangezien het aandeel van sociale kredieten nagenoeg stabiel blijft, bewijst de bank dat ze haar toegankelijke karakter behoudt ongeacht haar groei.


Grafiek 2 - Evolutie totale kredietproductie

(in miljoen euro)


Grafiek 3 - Evolutie klantenbestand

(in aantallen)

2. Duurzaam innoveren

Duurzaamheid bij Europabank

# Ambitie Ambities ESG SDG’s
2. Europabank zet in op minimaal en bewust gebruik van energie en investeert in manieren om eigen verspilling en afval tegen te gaan. E
SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie SDG 7: Betaalbare en duurzame energie
SDG 13: Klimaatactie SDG 9: Industrie, innovatie en infrastructuur

Een belangrijke indicator bij deze tweede strategische ambitie is de CO2-uitstoot van Europabank. De officiële CO2-rapportering gebeurt op groepsniveau en in samenwerking met Anthesis die hiervoor een specifieke tool ontwikkelde. Een gedetailleerd beeld over de CO2-rapportering is terug te vinden in het klimaatrapport van Crelan.

De volgende passages geven een overzicht van wat Europabank doet om haar CO2-uitstoot te verminderen en welke initiatieven ze hiervoor neemt.

2.1 Groene kredieten

In 2024 startte Europabank met het verzamelen van data over de duurzaamheid van haar kredietverstrekking. Zo volgt de bank sinds de zomer van 2024 de EPC-waarden van woningen op. Er wordt ook bekeken of klanten al dan niet renoveren en welke duurzame oplossingen voorzien worden bij verbouwingen.

Aangezien Europabank deze data nog maar pas is beginnen verzamelen, kan de bank nog geen concrete cijfers hierover rapporteren. De bank streeft ernaar om deze dataverzameling verder te zetten in 2025 zodat hierover duidelijk gerapporteerd kan worden.

2.2 Scope 1

Scope 1 bevat de uitstoot van aardgas en de uitstoot van het wagenpark. De grafieken hieronder weerspiegelen de uitstoot aardgas in ton CO2 voor Europabank en tonen aan dat de bank de voorbije jaren zuiniger omgaat met energie. Zowel voor de hoofdzetel als de kantoren daalt de uitstoot.

De komende jaren zet Europabank verder in op de duurzame renovatie van haar gebouwen. De doelstelling is om voor alle gebouwen die Europabank in eigendom heeft een EPC-score A te behalen. De voorbije jaren onderging de hoofdzetel reeds een grondige renovatie waarbij duurzaamheid een belangrijke pijler was.

Grafiek 4 - Uitstoot aardgas

(in ton CO2)


Grafiek 5 - Uitstoot aardgas in de hoofdzetel en kantoren

(in ton CO2)


Om de uitstoot van het wagenpark te berekenen, gebruikt de bank geproratiseerde kilometerstanden die ze uitzet ten opzichte van de soort brandstof. In de onderstaande tabel wordt deze uitsplitsing gemaakt.


Tabel 2 - Gereden kilometers naar soort brandstof

Brandstof Kilometer
Diesel 1.061.474,40
Benzine 558.533,56

Europabank gaat bewust om met energie

In samenwerking met Forestplus voorziet Europabank in haar kantoren heel wat groen. Planten worden onderhouden door deze gespecialiseerde firma en dragen bij aan een aangenamere en gezondere werkplek.

Atrium hoofdzetel Europabank
Atrium hoofdzetel Europabank

#iktrekhetmijaan: op 2 februari 2024 zette de bank de verwarming enkele graden lager en werden medewerkers aangemoedigd om zich extra warm te kleden. De bank voorzag soep zodat medewerkers zich warm konden houden.

Lekker warme soep op koude dagen
Fiets naar het werk

Sinds enkele jaren doet Europabank mee aan de actie #ikfietsnaarhetwerk waarbij medewerkers worden aangemoedigd om zich op een duurzame manier te verplaatsen naar en van de werkplaats.

2.3 Scope 2

Scope 2 bevat emissies die indirect door het bedrijf worden veroorzaakt zoals de uitstoot van verbruikte elektriciteit waarvoor de bank verantwoordelijk is. Voor Europabank vallen de volgende zaken onder scope 2: de verbruikte elektriciteit in de hoofdzetel en in de kantoren en de opgewekte elektriciteit in benefit- en bedrijfswagens.

Grafiek 6 - Elektriciteitsverbruik

(in MWh)


Sinds november 2023 heeft Europabank een contract waarbij uitsluitend groene elektriciteit wordt aangeleverd, waardoor er in 2024 enkel groene elektriciteit verbruikt werd.

Bij de renovatie van de hoofdzetel werden zonnepanelen geïnstalleerd. Ook voor de kantoren wordt de mogelijkheid om zonnepanelen te installeren bekeken. In 2024 werd er voor een kleine 80.000 kWh energie opgewekt door de zonnepanelen van de bank, wat een kleine 7% van de totale elektriciteitsconsumptie is. Het energie-aandeel dat door zonnepanelen wordt opgewerkt neemt duidelijk toe in de afgelopen jaren.


Ook voor het elektrische deel van haar wagenpark kent de bank haar uitstoot. In 2024 werd er voor 22.319,01 kWh elektriciteit geladen door de elektrische wagens van de bank.

Europabank werkt momenteel aan de verregaande elektrificering van haar wagenpark. In het vernieuwde wagenbeleid voor 2025 werd bijvoorbeeld opgenomen dat medewerkers enkel nog volledig elektrische wagens kunnen kiezen. Op die manier draagt de bank haar steentje bij aan de afname van de CO2-uitstoot door fossiele brandstoffen.

Europabank investeert in energiebesparende maatregelen

Schilderwerken gevel Europabank

Bij de renovatie van de hoofdzetel werden sensoren geïnstalleerd die detecteren of er mensen in de omgeving aanwezig zijn. Is dat niet het geval, dan doven de lichten automatisch. De sensoren detecteren ook hoeveel zonlicht er binnenkomt en passen de sterkte van het licht hierop aan. Zo wordt er vermeden dat er onnodig veel energie verbruikt wordt.

Ook in het kantorennet wordt de verlichting afgestemd op de omgeving met sensoren. Zo brandt de buitenverlichting enkel wanneer het nodig is.

Acties van Europabank in het kader van de tweede strategische ambitie

Vóór de renovatie van de hoofdzetel hadden medewerkers toegang tot drinkbaar water via grote plastic bidons van vijf liter. Om duurzamer om te springen met drinkbaar water ging Europabank in zee met Robinetto. Deze firma installeerde tapkranen in de hoofdzetel waaruit men drinkbaar water kan tappen. Meer info hierover vindt u op de website van Robinetto. Nieuwe medewerkers krijgen een glazen waterfles zodat het verbruik van plastic zo veel mogelijk gereduceerd wordt.

Keuken hoofdzetel Europabank
Keuken hoofdzetel Europabank

In de keukens wordt er optimaal ingezet op efficiënte afvalverwerking. Via gekleurde afvalbakken en duidelijke indicaties weten medewerkers waar ze hun afval kunnen deponeren. Daarnaast organiseert het jongerenkabinet jaarlijks een zwerfvuilactie in de omgeving rond de hoofdzetel van de bank.

Tijdens de renovatie van de hoofdzetel werd de waterput aangesloten op regenwater en wordt er op de groendaken water gerecupereerd. Hierdoor zakte het waterverbruik aanzienlijk.

Om de samenwerking met externe partijen te monitoren, wil Europabank zich engageren om een ESG-screening toe te passen bij de selectie van mogelijke leveranciers. Vandaag gebeurt dat voornamelijk ad hoc, zoals bij de selectie van een nieuwe poetsfirma. De bank wil in de toekomst mogelijke leveranciers op een gestructureerde manier beoordelen op ESG-criteria.

3. Verantwoord werkgeven

Duurzaamheid bij Europabank

# Ambitie Ambities Waarden ESG SDG’s
3. Europabank is een verantwoordelijke werkgever die inzet op werkbaar en waardig werk voor alle werknemers.
  • Toegankelijk
S
SDG 8: Waardig werk en economische groei SDG 5: Gendergelijkheid
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs SDG 9: Industrie, innovatie en infrastructuur

Deze strategische ambitie focust op het HR-beleid en de initiatieven die genomen worden om een positieve werkomgeving te creëren.

Om werkbaar en waardig werk te definiëren, gebruikt Europabank de definitie van de federale overheid:

Werkbaar en waardig werk is werk dat

  • werkplezier verschaft, en heeft dus te maken met motivatie
  • kansen biedt op bijblijven, en heeft dus te maken met leermogelijkheden
  • voldoende ruimte laat voor gezin en privéleven, en heeft dus te maken met work-lifebalance

Europabank organiseert elke twee jaar een engagementbevraging bij haar medewerkers om onder andere te peilen naar de bovenstaande zaken. Daarom neemt de bank de algemene score van deze engagementbevraging op als een belangrijke KPI. Europabank legt de lat zeer hoog en streeft ernaar om op minstens vijf van de tien subthema’s een score van 7,5 op 10 te behalen waarbij geen enkel thema onder 7 mag scoren. Deze ambities werden opgenomen in de interne strategiekaart van de bank.

In 2023 werd deze zware ambitie niet gehaald: geen enkel thema scoorde hoger dan 7,5 en één thema scoorde lager dan 7/10. Anderzijds steeg de algemene werknemerstevredenheid bij Europabank met 1 procentpunt ten opzichte van de bevraging in 2021 (71%) en werd op 7 van de 10 thema’s een hogere score behaald dan 2 jaar geleden. Door het opzetten van verschillende initiatieven probeert Europabank in 2025 deze ambitie te behalen.

Engagement-score

+1 PTS vergeleken met vorige periode
  • 74 ↑ 1 Ambassadeurschap
  • 74 ↑ 1 Feedback
  • 74 ↑ 2 Empowerment
  • 73 ↑ 1 Relatie met Collega's
  • 72 Relatie met Leidinggevenden
  • 72 Persoonlijke Groei
  • 71 ↑ 2 Job Tevredenheid
  • 71 ↑ 2 Erkenning
  • 71 ↑ 3 Overeenstemming
  • 66 ↓ 2 Wellness & Geluk

3.1 Personeelsverloop

Grafiek 7 - Personeelsverloop

(in %)

Het personeelsverloop weerspiegelt in zekere zin de tevredenheid en de waardigheid van het werk. Medewerkers die zich niet gewaardeerd voelen, vertonen een grotere kans om de bank te verlaten. De bank focust zich daarom op het vrijwillig personeelsverloop.

De bank ambieert om haar vrijwillig personeelsverloop onder 5% en onder het nationale gemiddelde te houden. Die ambitie werd opgenomen in de interne strategiekaart van Europabank. In 2024 bedraagt het vrijwillige personeelsverloop 5,21%, wat iets hoger is dan de ambitie van de bank. Europabank scoort daartegen beduidend beter dan het nationale gemiddelde, wat 10,95% in 2023 bedroeg (de cijfers voor 2024 zijn nog niet beschikbaar). De onderstaande grafiek weerspiegelt de stabiele tendens van de voorbije jaren.


Grafiek 8 - Gemiddelde anciënniteit naar functieniveau

Een andere indicator voor de waardigheid van het werk is de anciënniteit bij de bank. Op sectorniveau bedraagt dit 19,45 jaar, bij Europabank 14,24 jaar. Dat is deels te verklaren door de grote instroom van jonge medewerkers de laatste jaren: 39% van het personeelsbestand is eind 2024 jonger dan 39 jaar, terwijl dit op sectorniveau ruwweg 30% bedraagt. Uit de onderstaande grafiek wordt duidelijk dat op hogere functieniveaus de anciënniteit bij Europabank hoger wordt.

3.2 Digitalisatieprojecten

Digitalisering vormt een belangrijk onderdeel in elke onderneming. Ook Europabank streeft ernaar om digitale oplossingen te bieden aan medewerkers en klanten om repetitieve taken of papierverspilling tegen te gaan.

Digitale platformen eb sign en eb ID

Op het digitale portaal eb sign kunnen klanten van Europabank documenten digitaal invullen en ondertekenen, waardoor ze dat makkelijk vanop afstand kunnen doen. Eb sign biedt de medewerkers van Europabank ook de mogelijkheid om klantendossiers te raadplegen. Dat zorgt ervoor dat zij snel en gericht kunnen inspelen op vragen van klanten bij het afhandelen van hun digitale documenten. Sinds de lancering in april 2024 ziet Europabank een sterke stijging in het digitaal afhandelen van documenten, wat de tevredenheid van zowel klanten als van medewerkers alleen maar verhoogt.

Het digitale platform eb ID richt zich specifiek op het digitaal beheren van klantengegevens en speelt een cruciale rol in de procedures rond Know Your Customer (KYC). Dit portaal stelt klanten in staat om vanop afstand hun persoonsgegevens eenvoudig online te wijzigen. Professionele klanten kunnen via eb ID hun UBO-verklaring (registratie van uiteindelijk begunstigden) digitaal invullen en indienen.

Beide platformen zorgen ervoor dat klanten hun tijd efficiënter kunnen gebruiken en genieten ze van een snellere en toegankelijkere service.

Screenshot van eb sign platform

Connect: het nieuwe intranet

In maart 2024 lanceerde de bank een nieuwe versie van haar intranet Connect. Het platform fungeert als het centrale communicatiekanaal voor alle medewerkers. Zij hebben er niet alleen snel toegang tot documenten en procedures, maar worden er ook op de hoogte gehouden van relevant nieuws van en over de bank.

Screenshot van Connect intranet

3.3 Gender (pay gap)

Een waardige werkomgeving impliceert de aanwezigheid van inclusiviteit en diversiteit. Bij Europabank ligt het aandeel tewerkgestelde vrouwen net onder 50%. Bij het uitvoerend personeel is de man/vrouwverhouding bij Europabank wel evenrediger dan op sectorniveau. In kader- en directiefuncties is dat niet het geval en is er nog ruimte voor verbetering. De onderstaande tabel weerspiegelt de details van deze diversiteitsstatistieken.

Tabel 3 - Genderverdeling per functieniveau

Functieniveau Europabank Sector
Man Vrouw Man Vrouw
Directie 86,7% 13,3% 70,8% 29,2%
Kaderleden 61,1% 38,9% 54,4% 45,6%
Uitvoerend personeel 46,2% 53,8% 34,3% 65,7%

Ondanks dat de functieniveaus en de afdelingen bij Europabank niet volledig genderneutraal zijn, tonen tweejaarlijkse analyses geen significante gender pay gap op basis van loonmassa. Mannen en vrouwen worden op eenzelfde wijze verloond, los van hun geslacht. Dat toont dat Europabank perfect in lijn ligt met de ESG-beleidsnota van de Crelan-groep die beschrijft dat diversiteit in het personeelsbestand een belangrijk aspect is van het aanwervingsbeleid van de groep.

Loongesprekken verlopen bij Europabank steeds transparant, zowel met de leidinggevende als met de HR-afdeling. In dat kader kan ook vermeld worden dat op basis van duidelijke richtlijnen van het remuneratiecomité er eerlijke en marktconforme lonen worden gegeven. Dat beleid is eveneens verankerd in beleidsnota’s en –charters waardoor er geen ruimte is voor persoonlijke willekeur.

In 2024 bereikte Europabank een pay gap van 5,3%. Op basis van een grondige analyse blijkt dat bij het uitvoerende personeel er quasi geen pay gap is. Er is slechts een klein verschil in het voordeel van de vrouwelijke populatie (0,9%). Bij het kaderpersoneel groeit de pay gap naar 1,9% in het voordeel van de mannelijke populatie. Tot slot zien we op leidinggevend niveau een toename in de pay gap tot 9%. Echter, een grondige pay gap analyse, waarbij tal van factoren in rekening genomen werden, zoals anciënniteit, opleidingsniveau en functiecategorie, toonde aan dat er geen sprake is van een pay gap tussen mannen en vrouwen in gelijkaardige categorieën. Loonsverschillen worden steeds verklaard door functiegerelateerde of demografische gegevens (vb. leeftijd).
In haar aanwervingsprocedure probeert Europabank steeds in lijn te zijn met haar diverse policies en charters omtrent diversiteit. Het reduceren van de pay gap is daarin expliciet opgenomen als engagement. Gezien er bij Europabank geen pay gap is, wordt hieraan reeds voldaan. Het salaris wordt samengesteld op basis van objectieve factoren waarvan gender geen deel uitmaakt. Ook stelt de bank specifieke targets wat betreft genderdiversiteit op via haar raad van bestuur en het directiecomité.
De raad van bestuur van Europabank zou tegen 2027 voor 33% uit het ondervertegenwoordigde geslacht moeten bestaan. In 2024 slaagde de bank in deze doelstelling met een vertegenwoordiging van 37,5%. Bij het aanbrengen van kandidaten moeten er steeds minstens drie kandidaten zijn waarvan minstens één persoon tot het ondervertegenwoordigde geslacht behoort.
Voor het managementcomité gelden dezelfde voorwaarden, alleen streeft Europabank naar een vertegenwoordiging van 20% van het ondervertegenwoordigde geslacht. In 2024 bestond het managementcomité voor 14,7% uit het ondervertegenwoordigde geslacht.

3.4 Opleidingen

Grafiek 9 - Opleidingsniveaus medewerkers

Iets meer dan 50% van de medewerkers behaalde minstens een bachelordiploma. Ongeveer 25% behaalde een masterdiploma.

Bij Europabank kunnen medewerkers wanneer ze het willen opleidingen volgen, uiteraard in overleg met hun afdeling en leidinggevende. Een interessante indicator om dit te weerspiegelen is het percentage van de loonmassa dat aan opleidingen besteed wordt. Hierover gelden ook sectorale verplichtingen. Zo moet jaarlijks minstens 1,9% van de loonmassa naar opleidingen gaan. Europabank scoort hoger met 9,37%, wat illustreert dat de bank inzet op het blijven bijleren van haar medewerkers.

Bovendien organiseerde Europabank in 2024 een dag die volledig in het teken van ESG stond. Tijdens deze dag konden medewerkers verschillende sessies volgen over duurzaamheid in al haar aspecten. Er werd gefocust op zowel persoonlijke als professionele zaken en er werd getracht bewustzijn te creëren over duurzaamheid.

ESG-dag bij Europabank

3.5 Motivatie

Motivatie is een moeilijk concept om te capteren. Europabank probeert de motivatie van haar medewerkers te peilen bij haar tweejaarlijkse engagementbevraging. De indicator die motivatie omvat is empowerment en die is bij de vorige bevraging in 2023 met 2 punten gestegen tot 74 op 100. Empowerment bestaat uit vier items, waarvan slechts één (autonomie) lager scoorde dan 70 op 100. De algemene score bevindt zich nog onder het streefdoel dat vastgelegd is in de interne strategiekaart van de bank, maar de evolutie toont een goede richting aan. Uit deze bevraging blijkt ook dat medewerkers gemotiveerd zijn om bij Europabank te werken. Op de vraag of ze zich identificeren met de bank en of ze hun werk graag doen, behaalt de bank een score van 80 op 100

  • 80 Ownership & Verantwoording
  • 77 ↑ 2 Ontwikkeling
  • 71 ↑ 5 Innovatie opportuniteiten
  • 68 ↑ 2 Autonomie

3.6 Work-lifebalance

Een belangrijk aspect in het waardig houden van het werk is de work-lifebalance. Hier scoort Europabank sterk: de bank hanteert een werkweek van 36 uur, aangevuld met 2 ADV-dagen. De basis hiervan ligt in de CAO van 22 april 1959. Hoewel er op vandaag nog geen flexibele uurroosters zijn, kunnen medewerkers in overleg met hun leidinggevende en collega's in specifieke omstandigheden occasioneel afwijken van het uurrooster. Daarnaast kan elke medewerker op de hoofdzetel zelf zijn of haar vast uurrooster kiezen. In het kantorennet zijn de medewerkers afhankelijk van de openingsuren van de kantoren. In 2025 wordt dit echter grondig herzien zodat er ook in de kantoren meer ruimte zal zijn voor flexibiliteit.

Daarnaast kunnen de medewerkers van de bank tot 100 dagen per jaar telewerken, wat de druk op het woon-werkverkeer verlaagt. De hoofdzetel en de kantoren liggen voornamelijk in centrumsteden en zijn niet altijd even goed bereikbaar. Het openbaar vervoer biedt evenwel veel alternatieven.

Europabank biedt haar medewerkers ook tijd en mogelijkheden om zich te focussen op mentaal en fysiek welzijn. Zo worden regelmatig sportieve initiatieven ondernomen en werd er in 2024 een 'Week tegen stress' georganiseerd.

Week tegen stress activiteiten
Sportieve initiatieven

Een deel van het verloningspakket is geïntegreerd in het Flex Income Plan (FIP). Dat laat medewerkers toe om diverse looncomponenten om te zetten in andere voordelen. De medewerkers kunnen zo hun loon op een meer gediversifieerde, persoonlijke manier aanwenden.

Het personeel van de bank geniet een mooi pakket aan verlofdagen. Naast de wettelijke verlofdagen krijgt men o.m. anciënniteitsverlof (één dag per vijf jaar), arbeidsduurverminderingsdagen, bankholidays en vanaf 2025 ook twee extra 'Europabank-verlofdagen'. Op die manier wou de directie van de bank ook haar waardering voor de dagelijkse inzet van haar medewerkers uiten.

Tot slot krijgt iedere afdeling en elk kantoor een jaarlijks budget voor het organiseren van teamactiviteiten.

4. Welzijn op het werk

Duurzaamheid bij Europabank

# Ambitie Ambities Waarden ESG SDG’s
4. Europabank is een werkgever die meewerkt aan fysieke gezondheid en mentaal welzijn.
  • Toegankelijk
  • Verbindend
S
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn SDG 8: Waardig werk en economische groei
SDG 11: Duurzame steden en gemeenschappen

Bij Europabank zijn we ervan overtuigd dat een goed fysiek en mentaal welzijn belangrijk is in zowel het professioneel als het privéleven. Als werkgever wil Europabank op zoveel mogelijk aspecten hieraan bijdragen.

De preventieadviseur geeft advies aan Europabank als werkgever omtrent het welzijns- en gezondheidsbeleid dat de bank voert. Hij werkt samen met diverse groepen, zoals de re-integratiewerkgroep en het Comité ter Preventie en Bescherming op het Werk.

Het welzijnsbeleid van de bank waarborgt de veiligheid, de gezondheid en het psychosociaal welzijn van de werknemers, wat bijdraagt aan een duurzame en productieve werkomgeving. Dit beleid is bovendien wettelijk verplicht volgens de Welzijnswet van 4 augustus 1996.

4.1 Fysiek welzijn

Recent onderzoek wijst uit dat langdurig zitten nefast kan zijn voor de fysieke gezondheid. Omdat vele medewerkers hun job voornamelijk zittend uitvoeren, vindt Europabank het belangrijk om dit onder de aandacht te brengen.

Zo beschikken alle medewerkers op de hoofdzetel en de medewerkers van de gerenoveerde kantoren over zit-stabureaus. Op die manier kunnen ze ervoor kiezen om af en toe recht te staan, wat de bloedsomloop en de gezondheid bevordert.

Ook werd er bij de renovatie van de hoofdzetel rekening gehouden met de locatie van de printtoestellen. Waar die voordien aan elk bureau stonden, is er nu per afdeling een gecentraliseerde printer zodat men moet rechtstaan en wandelen om het afgedrukt papier te halen.

Zit-sta bureau

Eveneens werd er bij de renovatie van de hoofdzetel een ontspanningsruimte voorzien: fitnesstoestellen, dartsborden, een tapbiljart en een voetbaltafel zorgen voor de nodige beweging en ontspanning tijdens de middagpauze. Om sportende collega’s te ondersteunen zijn er douches en kleedkamers beschikbaar zodat ze zich kunnen opfrissen na een fysieke inspanning.

Ontspanningsruimte
Start to run

Naast deze infrastructurele zaken, wordt er bij Europabank ook op andere manieren ingezet op fysiek welzijn. Zo nam Europabank in 2024 deel aan de ‘Move Together Challenge’ en #ikfietsnaarhetwerk en nemen medewerkers deel aan sportevents zoals de Sofico Gent Marathon. De organisatie van de ‘Move Together Challenge’ leidde bovendien tot een structurele samenwerking met het Majin huis, een welkomsthuis voor mensen met kanker. Jaarlijks wordt er ook een ‘Start to run’-traject georganiseerd dat medewerkers aanzet om te beginnen hardlopen. In juni 2024 beleefden een 50-tal medewerkers en hun familieleden een sportieve dag en namen ze deel aan een kajaktocht op de Lesse.

Absenteïsme en preventie

Europabank heeft een gestructureerd preventie- en re-integratiebeleid, gebaseerd op de relevante wetgeving. Europabank focust op primaire, secundaire en tertiaire preventie om absenteïsme zoveel mogelijk te vermijden.

Primaire preventie betreft het voorkomen van risicosituaties. Zo zijn er regels over alcoholgebruik en is er een jaarlijkse griepvaccinatie. Wekelijks wordt er gratis fruit ter beschikking gesteld om variatie en gezondheid aan te brengen in de eetpatronen van medewerkers. Een extraatje is de mogelijkheid om naar de dokter of tandarts te gaan zonder dat men hiervoor verlof moet aanvragen.

Bij secundaire preventie wil de bank voorkomen dat medewerkers met een hoog risico een ziekte of afwijking oplopen. Zo organiseerde de bank in 2024 een ‘Week tegen stress’.

Tot slot voorkomt tertiaire preventie dat een medewerker hervalt. Daarom zet de bank in op werkhervatting en re-integratie. Voor elke langdurig afwezige medewerker wordt een individueel traject uitgewerkt om zo passend mogelijk het werk te hervatten.

Europabank scoort op het vlak van absenteïsme in lijn met de sector: steevast gaat het om zeer lage aantallen. Zo was slechts 1,60% van het personeelsbestand langer dan een maand, maar minder een jaar afwezig door ziekte. Op sectorniveau was dit 2,5%.

Europabank zet hard in op de re-integratie van langdurig afwezigen. Zo vindt er elk kwartaal een overleg plaats met de interne preventieadviseur, de HR-directeur en een HR-medewerker, de secretaris-generaal en de arbeidsarts. Voor elke unieke situatie wordt er bekeken wat er mogelijk is om medewerkers te re-integreren. Een mooi voorbeeld is de re-integratie van medewerker Nathalie die na maar liefst 14 jaar afwezigheid opnieuw in de bank aan de slag ging. Haar verhaal en het verloop van haar re-integratie is te vinden op de website van Voka.

Europabank preventiebeleid

4.2 Mentaal welzijn

In 2024 organiseerde de bank voor haar medewerkers een ‘Week tegen stress’. Medewerkers leerden zo symptomen van burn-out en stress bij zichzelf en collega’s te herkennen. Daarnaast deelde een medewerker zijn aangrijpend verhaal over een persoonlijke ervaring met burn-out. Er werden ook tips gedeeld over hoe medewerkers het risico op burn-out zo laag mogelijk kunnen houden. Vallen medewerkers toch uit, dan kan men onder de begeleiding van de adviseur preventie en bescherming op het werk opnieuw aan de slag gaan, uiteraard op het ritme van de medewerker. Via verschillende intermediaire instanties zoals het Huis voor de Veerkracht kunnen medewerkers ook bij externen hulp zoeken. Steeds staat de volledige loop van het traject centraal waarbij men bijzondere aandacht besteed aan re-integratie en persoonlijke analyse. Ook is er een bedrijfspyscholoog beschikbaar voor de medewerkers.

Met een gezonde work-lifebalance probeert de bank haar medewerkers te kans te geven de batterijen thuis voldoende op te laden.

4.3 Andere

Europabank zet nog op andere manieren in op welzijn. Zo leeft er bijvoorbeeld een sterke feedbackcultuur. Nieuwe medewerkers hebben tijdens het eerste dienstjaar diverse evolutiegesprekken, dan wel met de rechtstreekse leidinggevende, dan wel met de HRM-afdeling. Daarnaast heeft elke medewerker jaarlijks een evolutie- en een eindejaarsgesprek. In deze gesprekken wordt er onder andere opgevolgd hoe de medewerkers zich voelen bij hun werk en in hun team. Taboes bestaan in deze gesprekken niet, alles moet bespreekbaar zijn.

De eindejaarsgesprekken worden meegenomen in de evaluaties waarbij medewerkers bonussen en of opslag toegereikt kunnen krijgen.

Naast deze formele gesprekken is het altijd mogelijk om een moment in te plannen met de leidinggevende om op een informelere manier een gesprek te hebben.

Door deze structurele feedback- en evaluatiecultuur probeert Europabank het mentale én fysieke welzijn van haar medewerkers in stand te houden.

Bij Europabank zijn twee personen aangeduid als vertrouwenspersoon: enerzijds de interne preventieadviseur en anderzijds een medewerker van de hoofdzetel. In lijn met de wetgeving en het arbeidsreglement is het mogelijk dat medewerkers naar hen stappen met vertrouwelijke info zonder dat er gevolgen aan verbonden zijn.

De anonimiteit en vertrouwelijkheid worden hierbij vanzelfsprekend gewaarborgd.

Vertrouwenspersonen

4.4 Engagementbevraging

De engagementbevraging werd reeds vernoemd bij ambitie 3 maar is eveneens van toepassing op ambitie 4, aangezien tevredenheid en engagement ook gelinkt is aan mentaal en fysiek welzijn. Uit deze bevraging blijkt dat over het algemeen de medewerkers tevreden zijn bij Europabank. Zo behalen items als ambassadeurschap, feedback en empowerment de hoogste score van 74%. Slechts één item scoort lager dan 70%, namelijk wellness en geluk. Uit het item wellness en geluk leert de bank dat ze moet blijven inzetten op mentaal en fysiek welzijn. De bank waakt erover dat de werkdruk voor haar werknemers niet te hoog ligt.

  • 74 ↑ 1 Ambassadeurschap
  • 74 ↑ 1 Feedback
  • 74 ↑ 2 Empowerment
  • 73 ↑ 1 Relatie met Collega's
  • 72 Relatie met Leidinggevenden
  • 72 Persoonlijke Groei
  • 71 ↑ 2 Job Tevredenheid
  • 71 ↑ 2 Erkenning
  • 71 ↑ 3 Overeenstemming
  • 66 ↓ 2 Wellness & Geluk

5. Solide & betrouwbaar

Duurzaamheid bij Europabank

# Ambitie Ambities Waarden ESG SDG’s
5. Europabank is een solide, betrouwbare, integere en verantwoordelijke bank.
  • Toegankelijk
  • Verbindend
  • Vindingrijk
G
SDG 8: Waardig werk en economische groei SDG 16: Vrede, justitie en sterke publieke diensten

Deze vijfde ambitie en het deugdelijk bestuur van de bank wordt uitgebreid besproken in het jaarverslag van de bank.

Het jaarverslag is te raadplegen op de website van Europabank.

5.1 Governance en controleorganen

Compliance

De complianceafdeling speelt een cruciale rol in het waarborgen van de integriteit van Europabank. Ze is één van de drie onafhankelijke controleafdelingen die opgelegd worden door onder meer de Bankenwet van 25 april van 2014. Naast deze en andere wetgeving, zoals de witwaswetgeving, wordt haar werking eveneens door circulaires en reglementen van de Nationale Bank en de FSMA gereguleerd.

Deze afdeling controleert, in samenwerking met de collega’s uit de kantoren en de local compliance officers op verschillende afdelingen, of het klantenacceptatiebeleid wordt gerespecteerd. Ze onderzoekt of nieuwe klanten banden hebben met illegale activiteiten onder de witwaswetgeving, op (internationale) sanctielijsten staan, of niet passen binnen het vastgelegde doelpubliek van de bank. De afdeling controleert het integriteitsbeleid en eventuele inbreuken daarop. Ze adviseert over de ontwikkeling van nieuwe producten en controleert daarbij reclamecampagnes. Europabank volgt hierbij voornamelijk het beleid van de Crelan-groep, maar heeft ook eigen beleid ontwikkeld specifiek voor Europabank. Nieuwe medewerkers krijgen een compliance-opleiding met een bijhorende test en alle kantoormedewerkers moeten jaarlijks een test afleggen om de belangrijkste complianceprincipes op te frissen.

De complianceafdeling rapporteert trimestrieel aan het auditcomité en het riskcomité en jaarlijks aan de raad van bestuur.

Hoofdzetel

Enkele aspecten van het compliancebeleid:

Klokkenluidersbeleid. Elke financiële instelling is verplicht om het personeel en derden in staat te stellen om op anonieme wijze vermoedens van illegale handeling te melden.

Anticorruptiebeleid. Europabank volgt het beleid van de Crelan-groep op het gebied van anticorruptie en omkoping. De bank duldt geen enkele vorm van omkoping of corruptie en dit geldt voor alle medewerkers van de bank, inclusief leden van het directiecomité en de raad van bestuur. Op die manier wil Europabank zich manifesteren als een verantwoordelijke financiële instelling. Zaken die vallen onder het anticorruptiebeleid zijn het verbod op het aannemen van schenkingen die een beslissing kunnen beïnvloeden, het aangaan van verbintenissen zonder een contractuele overeenkomst en dergelijke meer.

Klantenacceptatiebeleid (zie hierboven).

Risk Management

De afdeling Risk Management is een essentieel onderdeel van de interne controlestructuur van de bank. Ze speelt een cruciale rol in het monitoren, identificeren en analyseren van de risico's waaraan de bank wordt blootgesteld. Alle bankprocessen zijn gedocumenteerd in operationele procedures, waarop de afdeling risicoanalyses uitvoert met behulp van het Risk Identification Framework.

Voor een gezond operationeel risicobeheer hecht de bank een groot belang aan incidentbeheer en het leereffect daarvan, ondersteund door een niet-sanctionerende incidentmeldcultuur. De afdeling Risk Management analyseert, registreert en parametriseert gemelde incidenten en rapporteert hierover aan diverse stakeholders, zoals het riskcomité en het auditcomité. Jaarlijks sensibiliseert de afdeling alle medewerkers over de belangrijkste incidenttypologieën van het afgelopen jaar.

Naast operationele risico's beheert, bewaakt en monitort de afdeling Risk Management financiële risico's zoals het kredietrisico, liquiditeitsrisico en renterisico en de daaraan verbonden concentratierisico's. De afdeling speelt een rol in het monitoringproces door deel te nemen aan diverse monitoringcomités.

De afdeling Risk Management coördineert ook het bedrijfscontinuïteitsbeleid van de bank, inclusief de bijbehorende testen en rapportages.

Interne controlestructuur

De interne controlestructuur van de bank wordt gekenmerkt door een drielijnsdefensie en heeft tot doel haar risico’s te beheersen en te identificeren.

Eerste lijn: dit zijn de operationele en ondersteunende afdelingen en kantoren van de bank. Zij zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van risicomanagementprocessen en het identificeren en beperken van directe risico's door middel van vastgestelde beleidslijnen en procedures.

Tweede lijn: deze lijn omvat functies die toezicht houden op de naleving van het risicomanagement en compliance zoals de afdelingen Risk Management en Compliance. Ze ondersteunen, adviseren en monitoren de eerste lijn om ervoor te zorgen dat risicobeheersingsmaatregelen effectief worden uitgevoerd.

Derde lijn: dit is de interne audit- en inspectiefunctie die onafhankelijk de effectiviteit van het risicomanagement en de controlemechanismen evalueert. Ze biedt een objectief oordeel en aanbevelingen voor verbeteringen om ervoor te zorgen dat er geen blinde vlekken of overlappingen zijn in de risicobeheersing.

Interne audit

De afdeling Interne Audit en Inspectie fungeert als onafhankelijke controlefunctie (derde lijn) en zorgt voor een objectieve evaluatie van de interne controlesystemen en processen van de bank. Hierdoor speelt zij een belangrijke rol in het waarborgen van de integriteit, transparantie en duurzaamheid van de bank.

Op basis van een door het auditcomité goedgekeurde planning voert de afdeling Interne Audit en Inspectie controles uit. Het ESG-beleid van de bank is een van de auditdomeinen binnen deze jaarplanning. Naast deze thematische audit kunnen duurzaamheidsaspecten ook deel uitmaken van andere auditdomeinen. Bij het identificeren van verbeterpunten worden aanbevelingen geformuleerd.

Voor de opvolging van de aanbevelingen is een KPI opgezet om eind 2024 een maximumtolerantie van 10% op het overschrijden van de deadline van openstaande aanbevelingen te voorzien. De uiteindelijke score is 2%, wat wijst op een hoog bewustzijn voor het tijdig afhandelen van aanbevelingen.

5.2 Financiële indicatoren

Een aantal financiële indicatoren geven meer inzicht op de integriteit van de bank. De financiële resultaten en integriteit van de bank worden uitvoerig behandeld in het jaarverslag van de bank. Het jaarverslag is te raadplegen op de website van Europabank

Zes indicatoren worden nauw opgevolgd en spelen een belangrijke rol in het integriteitsbeleid van de bank: de globale rentemarge, de return on assets, de samengestelde groei van de kredietportefeuille, de samengestelde groei van de cardsactiviteit, de loan loss ratio en de cost to income ratio. Europabank streeft een gedegen rentabiliteit na dat afgestemd is op het businessmodel van de bank. Daarnaast wil de bank de juiste balans bewaren wat betreft kredietverliezen en wil ze een gestage groei neerzetten in haar kredietverlening en cardsactiviteit.

In 2024 behaalde Europabank voor drie van deze zes indicatoren de vooropgestelde ambitie. De drie andere indicatoren werden net niet gehaald.

Slotwoord

In dit duurzaamheidsverslag reflecteert Europabank over haar duurzaamheidsbeleid en haar inspanningen op het vlak van ESG.

Enerzijds werd er gekeken naar wat de bank in 2024 heeft verwezenlijkt, maar trekt zij ook lessen voor de toekomst.

Zo ambieert Europabank om haar sociaal karakter te waarborgen en te blijven investeren in de dromen van haar klanten, ook als het risico wat groter is.

Wat de CO2-uitstoot betreft, heeft Europabank reeds grote stappen gezet om duurzamer te worden. In de toekomst wil de bank dat uiteraard verder zetten door kantoren te renoveren en enkel nog elektrische wagens aan te houden in de wagenvloot.

Op basis van verschillende analyses bleek dat Europabank nog niet altijd gendergelijk verloont. Het loonbeleid van de bank en gerichte aanwervingen zullen dat de komende jaren uitfaseren. Diversiteit wordt bij Europabank hoog in het vaandel gedragen.

Dankzij een sterk management van bedrijfsprocessen kan de bank de komende jaren volop investeren in efficiëntiewinsten en optimalisaties om het dagelijks werk voor haar medewerkers nog aangenamer te maken.

De financiële indicatoren duiden erop dat Europabank een van de meest gezonde banken in België is. Het is de ambitie van de bank om deze status de komende jaren aan te houden.