Jaarverslag
2024

Woord vooraf

door de voorzitter van het directiecomité

Beste lezer

Het jaar 2024 was uitdagend voor de Belgische economie. De economische groei bedroeg slechts 1%, wat een lichte daling is ten opzichte van het voorgaande jaar. De werkgelegenheid bleef dan wel nagenoeg stabiel maar de inflatie daalde trager dan verwacht. Na een periode van renteverhogingen besloot de Europese Centrale Bank (ECB) om de depositorente vier keer te verlagen tot 3,00% in december 2024. Die verlagingen werden mogelijk gemaakt door de afname van de inflatie in de EU en hebben een grote rol gespeeld om de kredietproductie opnieuw te stimuleren, voornamelijk in de tweede jaarhelft.

Europabank stond in 2024 alweer voor een groot aantal complexe uitdagingen, waaronder:

  • macro-economische aandachtspunten zoals de inflatie, de renteverwachtingen en de toename van het aantal faillissementen;
  • wijzigende regelgeving zowel bij de toekenning als bij de uitwinning van kredieten;
  • ESG: klimaatuitdagingen, zoals verplichte renovaties van woningen van bestaande en toekomstige klanten, de CO2-uitstoot voor bedrijven en sectoren en nieuwe rapporteringsverplichtingen;
  • digitale technologie zoals artificiële intelligentie (AI) en het belang van cyberveiligheid.

Hoe dan ook haalde Europabank alweer een ongeziene kredietproductie met verschillende records in de loop van het jaar. Zo groeide de kredietportefeuille met 8,3% op jaarbasis. De rentedalingen zorgden namelijk voor een heropleving bij de leningen op afbetaling en de professionele leningen en iets later ook bij de hypothecaire kredieten, vooral dan in het tweede semester. De depositoportefeuille, waarmee de bank haar kredietactiviteiten financiert, steeg evenredig met zo’n 7% dankzij de permanent hogere rentevergoeding die Europabank aan haar trouwe spaarklanten biedt. Ook de waardeverminderingen op de kredietportefeuille noteerden in 2024 hoger dan de vorige jaren. Dat is deels te wijten aan het wegvallen van steunmaatregelen van de overheid en een algemene toename van de faillissementen.

Naast onze kredietactiviteit hebben we in 2024 ook uitzonderlijke resultaten behaald met onze cardsacquiringactiviteit waarbij we financiële transacties met debet- en kredietkaarten bij handelaars verwerken. Elke maand vestigden we nieuwe records: zowel het aantal aangesloten handelaars als het aantal verwerkte transacties nam toe. De opbrengst uit onze cardsactiviteit was maar liefst 20,8% hoger dan vorig jaar.

De nettowinst van de bank bedraagt 23,9 miljoen euro, met inbegrip van de uitzonderlijke boeking van het aangepaste IFRS 9-model voor 3,8 miljoen euro na belastingen. Het rendement op het eigen vermogen (ROE) bedraagt 13,9% na impact van het IFRS 9-model en 16,1% zonder deze impact, wat tot de betere van de Belgische banksector behoort.

De forse toename van de inflatie in 2023 had een impact op onze kosten in 2024 door de indexering van de huur voor onze kantoren en de automatische indexering van de lonen. De toegenomen interestlasten op de depositoportefeuille, de kosten voor de financiering van de verhoogde kapitaalvereisten, de hoge indexering van de bedrijfskosten, extra heffingen en de beperkte aftrekbaarheid van de bankentaks speelden daar een belangrijke rol in. Toch slaagde de bank erin om de kosten onder controle te houden met een uitstekende cost-to-incomeratio van 58,0% vóór (en 61,2% ná) de eenmalige impact van het IFRS 9-model.

Op het vlak van personeel hebben we in 2024 vijfenvijftig nieuwe medewerkers verwelkomd. Ook dat is een record en een mooie erkenning van onze inspanningen om Europabank als topwerkgever in de markt te zetten.

Na de overname van AXA Bank België eind 2021 heeft onze hoofdaandeelhouder Crelan in juni 2024 de laatste hand gelegd aan de fusie en integratie. De samenwerking op groepsniveau blijft zich sterk ontwikkelen, zowel voor de verdere groei van onze commerciële kredieten en cardsactiviteit als voor de samenwerking tussen de ondersteunende diensten.

De bank werkte in 2024 verschillende projecten uit om te voldoen aan wijzigende regelgeving en de interne en externe processen te optimaliseren en te digitaliseren. Aanpassingen om te voldoen aan nieuwe regels rond uitbesteding (outsourcing), de wet digitale operationele veerkracht (Digital Operational Resilience Act of DORA), de digitale ondertekening van kredietcontracten, het nieuwe IFRS 9-model (expected credit loss model) … zijn maar enkele voorbeelden. Daarnaast hebben de collega’s van onze Cards-afdeling SoftPOS by Europabank vlekkeloos op de markt gebracht, een applicatie waarmee handelaars een smartphone tot een reservebetaaltoestel kunnen omvormen.

De bank behaalde in 2024 opnieuw het charter Duurzaam ondernemen dat door Voka wordt uitgereikt. Dat is alweer een mooie erkenning voor de geleverde inspanningen rond ons

ESG-beleid (environmental, social en governance). In 2025 zal de bank verder diverse duurzame acties organiseren.

Ook dit jaar werden er verschillende kantoren volgens het bekende Europabank-concept gerenoveerd en opgefrist. Verder is de verbouwing van de hoofdzetel in de Burgstraat in Gent volledig afgerond. Het verbluffende resultaat daarvan kan u op verschillende plaatsen in dit jaarverslag bewonderen.

En niet te vergeten: in 2024 vierde de bank haar 60-jarig bestaan. We werden gehuldigd als jubilaris door Voka Oost-Vlaanderen en vierden het jubileum samen met onze medewerkers tijdens een spectaculair event in september.

Voor 2025 verwachten we dat we nog steeds in een complexe en moeilijk voorspelbare economische omgeving zullen verkeren. Zowel de gespannen internationale geopolitieke situatie in alle werelddelen als de binnenlandse politiek zorgen namelijk voor onzekerheid. Duurzaamheid en digitalisering blijven belangrijke thema’s voor de banksector. De toenemende aandacht voor regulering, cyberveiligheid en ESG-factoren dwingt banken om hun bedrijfsmodellen aan te passen. Daarnaast versnelt de digitale transformatie de noodzaak om te investeren in nieuwe technologieën en de klantervaring te verbeteren. Artificiële intelligentie (AI) is daarbij niet meer weg te denken en staat hoog op onze agenda. Al die factoren zijn opgenomen in het tactische en strategische plan voor de komende jaren.

Europabank blijft zich inzetten om haar klanten voortdurend een snelle en passende service te bieden. Dankzij de veerkracht van ons bedrijfsmodel, ons aanpassingsvermogen en de vastberadenheid van alle medewerkers hebben we er alle vertrouwen in dat we onze doelstellingen voor de komende jaren zullen bereiken. Het unieke DNA van Europabank zal ons in staat stellen om die uitdagingen toegankelijk, verbindend en vindingrijk aan te pakken.

Wij bedanken u voor uw interesse in Europabank en ons jaarverslag.

Paul Malfeyt
Voorzitter van het Directiecomité (CEO)
Paul Malfeyt

Al onze cijfergegevens in dit verslag zijn gerelateerd aan de International Financial Reporting Standards (IFRS). Alleen waar noodzakelijk en nuttig, wordt verwezen naar Belgian GAAP (BE GAAP).

Europabank en de groep Crelan

Anders dan haar naam doet vermoeden, is Europabank een 100% Belgische bank. Sinds 2004 maakt Europabank deel uit van de groep Crelan waarvan de centrale zetel in Brussel is gevestigd. Binnen die groep is Europabank een dochteronderneming van Crelan NV. De aandelen van Crelan NV zijn op hun beurt voor 100% in handen van de coöperatieve vennootschap CrelanCo.

Op 31 december 2021 realiseerde de groep Crelan opnieuw een belangrijke stap in haar groeiproces met de overname van AXA Bank België. In 2024 werd de fusie tussen Crelan en AXA Bank België afgerond. Sindsdien worden de activiteiten van de twee banken onder het nieuwe Crelan-logo verdergezet. De groep Crelan is nu op de Belgische markt actief met twee bekende bankmerken, Crelan en Europabank, en dat levert mooie opportuniteiten tot samenwerking op, samenwerking waarvan de groep en haar klanten beter worden.

Via het makelaarsmerk eb-lease zet Europabank sterk in op een vlotte samenwerking met de Crelan-agenten. Zo kunnen zij hun klanten zowel de specifieke kredietoplossingen van Europabank als de betaaloplossingen voor de verwerking van kaarttransacties aanbieden, wat een verruiming van hun productaanbod betekent.

In 2024 werd verder de nadruk gelegd op de samenwerking voor onder andere financiële leasing en renting als alternatieve financieringsvormen voor professionele klanten. Zo werden er verschillende Business Days georganiseerd, waarbij de Crelan-agenten onder de begeleiding van een kredietspecialist van Europabank aan interactieve workshops deelnamen. Een effectieve manier om dieper in te gaan op zaken en vragen.

Joris Cnockaert Joris Cnockaert
Joris Cnockaert

Joris Cnockaert, voorzitter van de raad van bestuur van Europabank en bestuurder-directeur bij Crelan:

“Met haar specifieke kennis en productaanbod neemt Europabank een zelfstandige en belangrijke plaats in binnen de groep Crelan. Europabank en Crelan streven naar een maximale synergie binnen de groep. Zo werken de verschillende banken niet alleen samen op het vlak van producten en diensten naar de klanten toe, maar ook op het gebied van ESG en duurzaamheid wisselen zij onderling kennis en ervaring uit.

Opnieuw leverde Europabank een mooie bijdrage aan de resultaten van de groep. Daarvoor wil ik de directieleden en alle collega’s van Europabank van harte danken en feliciteren.”

Verslag van de raad van bestuur

aan de algemene vergadering over het boekjaar 2024

Winst

Europabank NV realiseerde in 2024 onder IFRS een resultaat van 23,9 miljoen euro. Vorig jaar behaalde de bank een winstcijfer van 30,5 miljoen euro. Dat was toen de op één na hoogste winst ooit. Een belangrijke oorzaak van de lagere winst in 2024 is de invoering van een aangepast IFRS 9-impairmentmodel dat eind 2024 in werking trad. Daardoor werden de provisies voor verwachte kredietverliezen fors naar omhoog bijgesteld, wat een negatieve impact heeft op het IFRS-resultaat van de bank. De invoering van het nieuwe IFRS 9-model werd herberekend op de volledige portefeuille waardoor de extra voorziening van 9,5 miljoen euro eenmalig en uitzonderlijk is. Vanaf 2025 zal die provisie een normaal verloop kennen. Een gedeelte van de impact, 4,5 miljoen euro, was al globaal opgenomen in de management overlay en kon daarvoor aangewend worden. Onder BE GAAP behaalde de bank een resultaat van 23,3 miljoen euro, tegenover 29,8 miljoen euro in 2023.

Het rendement op het eigen vermogen (ROE) bedraagt 13,9% (berekend op het tier 1 kapitaal zonder aanvullende bestanddelen), wat een uitstekend rendement is en blijft. Wanneer we de impact van het nieuwe IFRS 9-model buiten beschouwing laten, bedraagt de ROE 16,1%.

Winstevolutie en ROE-ratio

De ROE wordt berekend ten opzichte van het ‘gewoon’ eigen vermogen Tier 1 exclusief aanvullende Tier 1- bestanddelen.

Opbrengsten en kosten

De rentebaten liggen aanzienlijk hoger dan vorig jaar. Dit jaar werd er opnieuw een absoluut record qua kredietproductie opgetekend. De daaraan gekoppelde toename van de kredietportefeuille verklaart onder andere de stijging van de rentebaten. Verder ligt een hoger gemiddeld rendement op de kredietportefeuille mee aan de basis van de gestegen rentebaten.

De rentelasten op klantendeposito’s liggen fors hoger dan vorig jaar, enerzijds door het hogere volume en anderzijds door de gestegen tarificaties. De gemiddelde depositokosten evolueerden van 0,95% in 2023 naar 1,90% in 2024.

Er werd in juni 2024 ook een senior non-preferred lening (SNP) afgesloten met Crelan in het kader van de MREL-verplichtingen (minimum requirement for own funds and eligible liabilities of minimumvereiste voor eigen vermogen en in aanmerking komende passiva). De MREL-vereiste is bedoeld om ervoor te zorgen dat banken over voldoende eigen vermogen en (in aanmerking komend) vreemd vermogen beschikken om de verliezen en afwikkelingskosten bij een mogelijke resolutie te dragen. De bank moet sinds 1 januari 2024 aan die MREL-vereiste voldoen. Er werd daartoe een lening van 35,0 miljoen euro uitgegeven waarop door Crelan werd ingetekend. In de loop van 2024 stonden daar 949 duizend euro interestkosten tegenover.

De cardsacquiringactiviteit kende ook in 2024 een zeer sterke groei. Het aantal verwerkte kaarttransacties steeg op jaarbasis met 24%. De jaaromzet en het jaarinkomen namen ten opzichte van 2023 toe met respectievelijk 15% en 21%. Dat zijn absolute recordcijfers.

De personeelskosten stegen sterk ten opzichte van vorig jaar. Dat is het gevolg van de baremieke opslagen, de indexatie van de lonen gedurende het volledige jaar en het hogere aantal personeelsleden (+ 17,3 vte’s).

Ook de overige bedrijfskosten zijn hoger dan vorig jaar. Die stijging heeft te maken met de verdere groei van de activiteiten van de bank in het algemeen en prijsstijgingen door indexaties in het bijzonder.

De cost-to-incomeratio van de bank bedraagt 61,2%. Als we de impact van het IFRS 9-model buiten beschouwing laten, bedraagt de ratio 58,0%. Dat is en blijft laag in vergelijking met andere banken in België.


Waardeverminderingen

Het totale bedrag aan waardeverminderingen in IFRS (impairment) is 6,8 miljoen euro hoger dan in 2023. Dat heeft enerzijds te maken met de invoering van het nieuwe IFRS 9-model en anderzijds met de impact van het hogere aantal faillissementen in de kredietportefeuille van de bank. Aangezien een deel van de impact van het nieuwe IFRS 9-model in de management overlay opgenomen was, is er een terugname van de management overlay geboekt van 4,5 miljoen euro in IFRS. In BE GAAP daarentegen is de management overlay behouden op 9 miljoen euro. In BE GAAP zijn er namelijk geen wijzigingen in de bestaande methodiek waardoor er geen terugname van de management overlay heeft plaatsgevonden.

Dat resulteerde eind 2024 in een kredietverliesratio van 1,10% in IFRS (zonder de impact van het IFRS 9-model: 0,77%) en 0,84% in BE GAAP.


Balans

Het balanstotaal bedraagt eind 2024 2,2 miljard euro, een stijging met bijna 6% ten opzichte van eind 2023. De beleggingsportefeuille steeg met 13,1 miljoen euro doordat er een bedrag van 36,0 miljoen euro aan overheidsobligaties op vervaldag kwam, terwijl de aankoop van nieuwe titels 49,0 miljoen euro bedroeg.

Het absolute record in de kredietproductie heeft zich niet vertaald in een absolute recordgroei van de kredietportefeuille, onder andere doordat er meer vervroegde terugbetalingen waren dan in 2023. Op jaarbasis was er wel een sterke groei van de kredietportefeuille (+ 8,3%) ten opzichte van vorig jaar, maar dat percentage ligt dus lager dan de groei in 2023 (+ 12,2%). De depositoportefeuille nam met 5,7% toe, wat noodzakelijk is om de groei van het kredietvolume te ondersteunen. De toename van de depositoportefeuille kwam hoofdzakelijk door de groei in termijnrekeningen, terwijl de groei in spaarrekeningen beperkter was.

Zoals eerder vermeld, werd er een SNP-lening van 35,0 miljoen euro aangegaan in het kader van de MREL-verplichtingen waaraan de bank sinds 2024 moet voldoen.

De combinatie van de bovenstaande evoluties leidde tot een beperkte daling van de cash bij de NBB. Het bedrag van de liquide middelen blijft op een zeer comfortabel niveau.

Evolutie balans 2019-2024

(in miljoen euro)


Eigen vermogen en MREL

Het eigen vermogen van Europabank bedraagt 219,4 miljoen euro, een afname met 7,5 miljoen euro ten opzichte van 2023. Dat is te verklaren doordat de winst afgenomen is en doordat de interestkosten van de AT1-instrumenten onder IFRS als dividend worden beschouwd.

De kapitaalratio’s worden berekend op het reglementaire eigen vermogen (COREP), dat zo goed als stabiel is gebleven. De kernkapitaalratio (CET 1-ratio) is gedaald naar 12,5%, vergeleken met 13,7% vorig jaar. Reglementair gezien ligt het minimum op 8%. De totale kapitaalratio (Tier 1- en Tier 2-kapitaal) is van 19,0% naar 17,4% gezakt, wat de reglementaire minimumverplichting van 11,5% ruim overschrijdt. De Tier 1-kapitaalratio en de totale kapitaalratio zijn identiek, aangezien er geen Tier 2-kapitaalinstrumenten op de balans van Europabank staan. De daling van de kapitaalratio’s is voornamelijk het gevolg van de stijgende kredietportefeuille en de daaraan gekoppelde stijging van de risicogewogen activa (risk-weighted assets of RWA). Europabank gebruikt geen interne modellen maar de standaardbenadering voor de berekening van de RWA voor het kredietrisico. Bij de berekening voor het operationele risico wordt de BIA-methode (basic indicator approach) gehanteerd. In 2025 zal de achterliggende berekening wijzigen door de invoering van Bazel IV.

Eigen vermogen en kapitaalratio (T1 & T2)

De MREL-ratio geeft de verhouding weer tussen het eigen vermogen (COREP) en de in aanmerking komende passiva enerzijds en de totale risicogewogen activa anderzijds. De reglementaire verplichting voor de ratio, waaraan Europabank sinds 1 januari 2024 moet voldoen, bedraagt 19,09%. Eind 2024 lag de ratio op 20,55%.
169,9
2022
226,9
2023
219,4
2024
bureau

Onze kernactiviteiten

Depositowerving

Het totale bedrag aan klantendeposito’s steeg in 2024 naar 1.897 miljoen euro, een stijging met 5,7% ten opzichte van 2023. De verhouding tussen lange- en kortetermijnfunding blijft een aandachtspunt, zeker in tijden van hogere rentes en de bijbehorende marketingacties voor het behoud van onze depositoportefeuille.

Evolutie deposito's 2019-2024

(in miljoen euro)


Kredietverstrekking

De totale kredietproductie bereikte met 558,3 miljoen euro opnieuw een record, wat heeft geleid tot een stijging van de kredietomloop met 8,3% naar 1.705 miljoen euro. Financiële leasing, renting en kredieten aan professionelen zijn, net zoals vorig jaar, de sterkste motoren van de groei. Zo brak de leasing- en rentingproductie van 178,9  miljoen euro het record van 2023. De portefeuille kende een groei van 22%. In het hypothecaire krediet noteerden we dan weer een stijgend aandeel van dossiers voor de aankoop en renovatie van woningen. Een rondvraag bij de financiële tussenpersonen voor het hypothecaire krediet leverde nuttige feedback op. Met een duidelijke en transparante tariefstructuur wil Europabank haar nichepositie op de markt van het hypothecaire krediet verstevigen.

Europabank blijft als kredietverstrekker een positieve maatschappelijke bijdrage leveren aan inclusieve financiering. De bank durft individuen, gezinnen en kmo’s de kans te geven om te investeren in de verbetering van hun eigen situatie, ook bij iets moeilijkere dossiers die bij de doorsnee kredietverstrekkers niet meteen hun weg vinden.

Evolutie kredietportefeuille 2019-2024

(in miljoen euro)


Andere beleggingen

De andere beleggingen stegen van 288,6 miljoen euro in 2023 naar 301,6 miljoen euro eind 2024. De obligatieportefeuille bevat uitsluitend effecten van nationale en Belgische regionale overheden en bestaat momenteel uit 41% aan Belgische overheidstitels en 59% aan titels van andere Europese landen (Frankrijk, Oostenrijk, Nederland en Finland). Er zijn dit jaar zes titels aangekocht voor een totaalbedrag van 49 miljoen euro.

Het bedrag op de zichtrekening bij de NBB is afgenomen: 143,1 miljoen euro eind 2024 ten opzichte van 162,5 miljoen euro eind 2023.


Divers inkomen

Cards

Met meer dan 30 jaar ervaring is Europabank een betrouwbare, lokale partner voor de verwerking van kaarttransacties in handelszaken. De bank maakt daarvoor gebruik van een veilig, in eigen beheer ontwikkeld en sterk geautomatiseerd platform. Via een contentmarketingcampagne positioneert Europabank zich als een lokale betaalverwerker die eerlijke en transparante tariefformules aanbiedt. Die marketinginspanningen ondersteunen de verkoopkanalen en samenwerkingen met partners, zoals terminalleveranciers en Crelan-agenten.

Ondanks de sterke concurrentie heeft Europabank haar positie als betaalverwerker (acquirer) weten te versterken. In 2024 bereikte het aantal actieve aangesloten handelaars een recordhoogte en noteerde de bank opnieuw een aanzienlijke stijging van het aantal verwerkte kaarttransacties. De betaalkaart is namelijk een veelgebruikt betaalmiddel in België. Naast de toename van het aantal betaalterminals en betaalpunten is ook het aandeel contactloze betalingen gestegen. In 2024 verliep 83% van de elektronische betalingen contactloos, waarbij er steeds vaker gebruik werd gemaakt van smartphones of smartwatches.

Europabank houdt de ontwikkelingen in het betaalverkeer nauwlettend in de gaten en investeert in innovatieve oplossingen. Een belangrijke prestatie is de succesvolle introductie van SoftPOS by Europabank waarmee handelaren contactloze betalingen kunnen accepteren met hun eigen smartphone. Die betaalmogelijkheid dient als een handige aanvulling op de traditionele betaalterminal en biedt een ideale oplossing tijdens drukke periodes.

De verdere automatisering van het onboarding-platform E-broker blijft belangrijk. Via dat platform kunnen partners, snel en in lijn met de geldende KYC-normen, betalingen activeren op de betaalterminal van hun klanten. Innovatie, constante monitoring en vereenvoudiging staan daarbij centraal, zodat E-broker optimaal kan worden ingezet voor dat belangrijke verkoopkanaal.

Tegelijkertijd staat de betaalwereld niet stil. De concurrentie en de technische complexiteit op de Belgische acquiringmarkt worden enkel groter. Europabank onderscheidt zich door de uitstekende bereikbaarheid van haar gemotiveerde klantendienst, die er dankzij zijn uitgebreide technische expertise voor zorgt dat handelaars snel en efficiënt geholpen worden. Daarnaast werden het fraudebeheer en het monitoren van kaartbetalingen verder uitgebouwd. Er werd verder ingezet om de stijgende vereisten rond compliance, rapportering en monitoring in te vullen.

Met een toekomstgerichte aanpak en voortdurende focus op innovatie en klantgerichtheid is Europabank klaar om haar expertise als betaalverwerker te laten groeien. Die expertise wordt continu gevoed door haar rechtstreekse contacten met de betaalschema’s, zodat de bank kan blijven voldoen aan de hoge verwachtingen van haar klanten en partners. Op het vlak van kaartuitgifte blijft Europabank investeren in een kwalitatieve dienstverlening en speuren naar extra producteigenschappen. De kaartportefeuille is relatief klein maar wordt gekenmerkt door een hoogwaardig aanbod en een uitstekende service en organisatie. Daarnaast ondersteunt Europabank de vraag naar lokale toegang tot cashgeld via haar 14 publieke bankautomaten, die strategisch gelegen zijn in centrumsteden.

SoftPOS by Europabank
SoftPOS by Europabank

Verzekeringen

Op 1 januari 2024 breidde het productaanbod van verzekeringen uit. Naast de verkoop van overlijdensdekkingen aan particuliere klanten kan er ook aan professionele klanten een overlijdensdekking aangeboden worden. Die schuldsaldoverzekering, de AXA Credit Protection (ACP) via AXA België, kan gekozen worden als overlijdensdekking bij het onderschrijven van een persoonlijke lening of investeringskrediet.



Klantentevredenheid Klanten-
tevredenheid

Europabank wil als toegankelijke bank inzetten op een kwalitatieve dienstverlening. De bank meet de klantentevredenheid via de net promotor score, kortweg NPS. Via die techniek vraagt de bank haar klanten in welke mate zij de bank zouden aanbevelen bij vrienden, kennissen of familie. Het verschil tussen de klanten die de bank aanbevelen en de klanten die dat niet willen doen of geen idee hebben, is de maatstaf om de klantentevredenheid te meten. De NPS kan variëren tussen -100 en +100. Een positief resultaat wordt als goed beschouwd.

Europabank haalt in 2024 een NPS van +70, een uitstekend resultaat. Die score toont aan dat de klanten de service van de bank meer dan appreciëren.

Brick-and-clickstrategie

Dicht bij de klant staan is voor de bank van essentieel belang. De blijvende investeringen in het kantorennet en in diverse digitale toepassingen tonen aan dat de bank voluit kiest voor een brick-and-clickstrategie, een model waarbij de bank zowel inzet op kantoren (bricks) als op online aanwezigheid (clicks). Bricks en clicks: bij Europabank horen ze samen.

Kantoren

Europabank heeft 47 goed gelegen stedelijke kantoren verspreid over België. Het 50-jarig bestaan van de bank in 2015 betekende de start van de modernisering van het kantorennet. Het open en hedendaagse concept werd de voorbije jaren gestaag uitgerold bij nieuwe en bestaande kantoren. Binnen dat concept heeft de bank oog voor ecologie dankzij het gebruik van duurzame materialen en energiebesparende technologieën zoals warmtepompinstallaties, zonnepanelen en ledverlichting. Met drie volledig nieuwe kantoren en een reeks renovaties werd er in 2024 flink verdergewerkt aan dat traject.

In maart 2024 ging het kantoor op de Antwerpse Frankrijklei na een grondige renovatie opnieuw open. Het bestaande kantoor op het gelijkvloers werd gestript en twee appartementen die aangekocht werden op de eerste verdieping werden geïntegreerd. Het kantoor werd zo uitgebreid met een ruime keuken, een vergader- en opleidingslokaal en vier werkposten, allemaal uitgerust met ergonomisch meubilair. Verder opende het nieuwe kantoor in Charleroi in november 2024 de deuren op slechts enkele meters van het vorige kantoor. Gezien de snelle groei van het kantoor de afgelopen jaren werd het aantal werkposten verdubbeld en werd er ook een vergader- en opleidingslokaal ingericht. In december 2024 namen de collega’s van het kantoor in Kortrijk dan weer hun intrek in een nieuw kantoor aan het Casinoplein. De eetruimte werd daarbij voorzien van vergader- en opleidingsmogelijkheden. Het kantoor in Lier werd tot slot voorzien van een thuisbatterij om de overproductie van de zonnepanelen te recupereren. In juni kreeg het kantoor een make-over en werd het opgefrist volgens de bekende huisstijl van de bank.

Daarnaast vonden er opfrissingswerken plaats in de kantoren in Ieper, Doornik, Sint-Truiden, Oostende, Brugge, Bergen en La Louvière.

Ook de renovatie van de hoofdzetel in Gent werd verdergezet met onder andere een nieuwe gevelbekleding, de ingebruikname van een ontspanningsruimte en een vernieuwde garage met tien laadpalen.

Kantoren
Ontspanningsruimte in de hoofdzetel

Website en digitale platformen

Naast het kantorennet zijn de Europabank-website en de diverse digitale platformen belangrijke contactpunten voor zowel klanten als niet-klanten.

Zo is de Europabank-website het digitale uithangbord van de bank en biedt een overzicht van haar producten en diensten. Bezoekers vinden er alle informatie en kunnen er verschillende acties ondernemen, zoals een afspraak maken in een kantoor naar keuze, een lening aanvragen of een rekening openen.

Via eb online, het platform voor internetbankieren, kunnen klanten daarnaast altijd en overal dagelijks bankieren via hun smartphone, tablet of pc.

In 2024 zagen twee nieuwe digitale platformen bovendien het levenslicht: eb sign en eb ID. Op eb sign kunnen klanten documenten, bijvoorbeeld voor een lening of de opening van een rekening, van thuis uit digitaal ondertekenen en afwerken. Die digitale flow zorgt voor meer gebruiksgemak bij de klanten en tijdswinst voor de medewerkers van de bank. Het tweede nieuwe platform, eb ID, biedt klanten de mogelijkheid vanop afstand hun identiteitsgegevens te vernieuwen. Zij hoeven daarvoor niet meer naar het kantoor te komen, maar kunnen dat uiteraard wel nog als ze dat wensen. Het gaat om een initiatief dat deel uitmaakt van het KYC-project dat de bank in 2024 heeft uitgerold.

Ten slotte optimaliseert de bank voortdurend de werking van E-broker, het online platform van eb-lease, zodat de makelaars, dealers en Crelan-agenten met wie eb-lease nauw samenwerkt de beste ervaring krijgen.

ESG-beleid

Om het ESG-beleid in goede banen te leiden, richtte de bank de ESG-werkgroep op. Die groep bestaat uit medewerkers van verschillende afdelingen en kantoren. De ESG-ambassadeurs krijgen ondersteuning van het jongerenkabinet dat bestaat uit een tiental jongere collega’s. Met hun jeugdige blik helpen zij de werkgroep met het bepalen van strategische ambities, maar ook met het uitvoeren van concrete acties.

De ESG-werkgroep en het jongerenkabinet definieerden vijf strategische ambities. Die ambities geven aan welke richting de bank wil uitgaan met haar ESG-beleid. Ze koppelden de ambities aan de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties en aan de kernwaarden van de bank: toegankelijk, verbindend, vindingrijkheid.

Rond die strategische ambities organiseerden de ESG-werkgroep en het jongerenkabinet tal van acties in 2024. Een gedetailleerd overzicht van alle acties zal in de loop van 2025 beschikbaar zijn in het duurzaamheidsverslag van de bank.

Waardig werk en economische groei Geen armoede Ongelijkheid verminderen Verantwoorde consumptie en productie Betaalbare en duurzame energie Klimaatactie Industrie, innovatie en infrastructuur Gendergelijkheid Kwaliteitsonderwijs Industrie, innovatie en infrastructuur Goede gezondheid en welzijn Duurzame steden en gemeenschappen Vrede, justitie en sterke publieke diensten

Strategische ambities

Waardig werk en economische groei Geen armoede Ongelijkheid verminderen

Europabank durft individuen, gezinnen en kmo’s de kans te geven te investeren in de verbetering van hun eigen situatie, ook als het risico wat groter is.

Europabank concentreert haar risico’s voor-namelijk op het kredietrisico. Ze is toegankelijk voor klanten die elders moeilijker toegang krijgen tot financiële producten. De bank analyseert en bespreekt de kredietdossiers en gaat samen met de klant op zoek naar oplossingen.

Verantwoorde consumptie en productie Betaalbare en duurzame energie Klimaatactie Industrie, innovatie en infrastructuur

Europabank zet in op minimaal en bewust gebruik van energie en investeert in manieren om eigen verspilling en afval tegen te gaan.

De bank draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. Een belangrijke indicator bij die strategische ambitie is de CO2-uitstoot van de bank. De bank probeert haar uitstoot te verminderen door onder andere haar gebouwen te renoveren, enkel groene energie te gebruiken en duurzaamheidsscreenings toe te passen bij het kiezen van leveranciers.

Europabank mocht in 2024 voor de tweede keer op rij pronken met het Voka-charter Duurzaam ondernemen.

Om kans te maken op dat charter moet een organisatie minstens 10 acties organiseren die passen binnen het concept ‘duurzaam ondernemen’. De ESG-werkgroep en het jongerenkabinet hebben zichzelf overtroffen, want ze hebben gedurende het jaar 19 acties gerealiseerd. Die acties zijn telkens gekoppeld aan de 5 strategische ambities van de bank en de 17 SDG’s van de Verenigde Naties.

Voka-charter Duurzaam ondernemen
Waardig werk en economische groei Gendergelijkheid Kwaliteitsonderwijs Industrie, innovatie en infrastructuur

Europabank is een verantwoordelijke werkgever die inzet op werkbaar en waardig werk voor alle werknemers.

Europabank biedt zinvolle jobs aan waarin gemotiveerde werknemers zich kunnen ontplooien. Ze biedt een stimulerende werk-omgeving met ruimte voor persoonlijke groei en professionele ontwikkeling. Ze hecht daarnaast veel belang aan een goede work-lifebalance en draagt inclusie en diversiteit hoog in het vaandel.

ESG-dag

Om de transparantie over haar ESG-beleid te waarborgen en de betrokkenheid van haar medewerkers te vergroten, organiseerde Europabank in 2024 een ESG-dag. Tijdens dat evenement namen medewerkers deel aan diverse online sessies, waarin verschillende afdelingen toelichting gaven over hun concrete ESG-inspanningen. Daarnaast werden er praktische tips en adviezen gedeeld om medewerkers te inspireren en te ondersteunen bij het integreren van duurzaamheid in hun dagelijkse leven.

ESG-dag
Goede gezondheid en welzijn Waardig werk en economische groei Duurzame steden en gemeenschappen

Europabank is een werkgever die meewerkt aan fysieke gezondheid en mentaal welzijn.

Europabank hecht veel waarde aan het welzijn van haar werknemers. Daarnaast stimuleert ze een ergonomische beweegcultuur en draagt ze bij aan het algemene welzijn van haar werknemers door verschillende maatregelen te nemen.

Europabank behaalt voor de tweede opeenvolgende keer het label Sportbedrijf

Europabank staat niet stil en dat mag letterlijk opgenomen worden. Voor de tweede opeenvolgende keer heeft Europabank met veel trots het label Sportbedrijf ontvangen. De bank krijgt die erkenning van Sport Vlaanderen, omdat ze veel investeert in de gezondheid van haar medewerkers door onder andere verscheidene sportactiviteiten te organiseren.

Sportbedrijf 24-25
Waardig werk en economische groei Vrede, justitie en sterke publieke diensten

Europabank is een solide, betrouwbare, integere en verantwoordelijke bank.

Europabank is op zichzelf rendabel om ook in de toekomst haar ambities te realiseren ten opzichte van klanten, personeel en aandeelhouders. Ze verlangt bovendien van elke medewerker een verantwoordelijke beroepsattitude in de omgang met klanten, partners en met elkaar, op elk niveau van de organisatie. Zo doet de bank er alles aan om haar personeel via beleidsnota’s bewust te maken van de deontologische code en de meldingsplicht inzake interne en externe fraude.

ESG en wetgeving

Achter het ESG-beleid van de bank schuilt een Europese regelgeving waarmee Europabank rekening moet houden, waaronder de wetgeving rond taxonomie. Dat is een classificatiesysteem dat de duurzaamheid beoordeelt van economische activiteiten. Het systeem geeft aan welke activiteiten, investeringen en kredietverleningen ‘groen’ of duurzaam zijn. Onze moedermaatschappij Crelan stelt jaarlijks een taxonomieverslag op. Europabank heeft Crelan de nodige informatie geleverd om dat verslag te vervolledigen.

Op grond van de richtlijn duurzaamheids-rapportering voor bedrijven (corporate sustainability reporting directive of CSRD) moeten sinds 2024 alsmaar meer bedrijven rapporteren over hun impact op de mens en het klimaat. Dankzij de groepsvrijstelling hoeft Europabank, als onderdeel van de groep Crelan, niet zelf een CRSD-verslag op te stellen. Wel heeft ze haar moedermaatschappij gegevens aangeleverd voor het verslag van 2024. Het CSRD-verslag van de groep Crelan maakt dus deel uit van het jaarverslag van Crelan.

Personeel

Eind 2024 telde Europabank 396 personeelsleden. De bank verwelkomde het voorbije jaar maar liefst 55 nieuwe collega’s, van wie 40 voor het kantorennet en 15 voor de hoofdzetel, wat resulteert in een personeelsgroei van 5%. Dat is een verpulvering van het absolute record uit 2022 toen er 42 aanwervingen genoteerd werden. De bank blijft er jaar na jaar in slagen om in de huidige arbeidsmarkt het vrijwillige verloop (± 5%) onder controle te houden. Daarmee blijft ze het significant beter doen dan het nationale gemiddelde dat volgens cijfers van Securex in 2023 ongeveer 11% bedroeg. De Europabank-populatie bestond eind 2024 uit 146 kaderleden en 250 bedienden, omvat iets meer mannen (54%) dan vrouwen (46%) en is evenredig verdeeld over de hoofdzetel en de 47 Europabank-kantoren.

Het aantrekken van nieuw talent, het behouden van goede medewerkers en een kwaliteitsvolle opvolgingsplanning blijven de belangrijkste uitdagingen voor het hr-beleid van de bank. De jobsite en gerichte campagnes rond employer branding moeten potentiële nieuwe medewerkers duidelijk maken wat de waarden ‘toegankelijk, verbindend en vindingrijk’ en wat werken bij Europabank in de praktijk betekenen. Daarnaast zijn een kwaliteitsvolle onboarding en een goed uitgewerkt opleidings- en loopbaanbeleid van essentieel belang in het retentie- en opvolgingsbeleid van de bank. Daartoe werden er in 2024 onboardingssessies georganiseerd waar recent in dienst gekomen collega’s met elkaar in gesprek gingen over het onboardingstraject, hun eerste indrukken, hun gevoel bij de bedrijfscultuur, hun rol en opleiding op de afdeling en hun toekomstperspectief. De sessies leverden niet alleen nieuwe inzichten en ideeën op om het onboardingstraject te verbeteren, maar de collega’s leerden elkaar ook beter kennen. Binnen enkele jaren zullen er ook heel wat ervaren collega’s uitstromen. In het kader van haar opvolgingsplanning is de bank gestart met persoonlijke gesprekken met alle 55-plussers over hun eindeloopbaanplanning. Die gesprekken zullen mee de basis vormen voor een gestructureerd plan van aanpak om de kennis en ervaring over te dragen aan andere collega’s en de juiste vrouwen en mannen op de juiste plaats te krijgen.

Met de evolutietool van de bank kunnen medewerkers hun persoonlijke doelstellingen registreren, een gesprek plannen met hun leidinggevende en op elk moment feedback geven, vragen of loggen voor zichzelf. Op het e-learningplatform van de tool kunnen de medewerkers zelfontwikkelde interne opleidingen, externe (softskill)cursussen en diverse opleidingstrajecten volgen. De opleidingscel van de bank blijft het aanbod voortdurend uitbreiden en optimaliseren naargelang de behoeften van het personeel. De bank wil een leercultuur aanbieden waarin medewerkers het gevoel hebben te kunnen groeien volgens hun eigen interesses en talenten, waarbij die groei een positieve impact heeft op hun welzijn en toegevoegde waarde levert aan de globale groei en de doelstellingen van de bank. Met de tool kan de bank ook op periodieke basis specifieke (anonieme) rondvragen versturen om te weten te komen hoe het personeel over diverse thema’s denkt. Op basis van de resultaten bekijkt de HRM-afdeling samen met de directie en de preventieadviseur welke uitdagingen de bank wil aanpakken en worden er verschillende actiepunten gedefinieerd en actieplannen opgemaakt.

Personeelsevolutie 2019-2024

De bank blijft heel wat inspanningen leveren voor de re-integratie van medewerkers die langdurig afwezig zijn door ziekte. Onder de coördinatie van de interne preventieadviseur biedt de bank samen met externe partners informele of formele re-integratietrajecten aan waarbij het werk met de meest uiteenlopende arbeidsregimes en uurroosters (gedeeltelijk) hervat kan worden. Naast dat reactieve aspect worden er ook diverse proactieve inspanningen geleverd om het welzijn op de werkvloer te bevorderen en zo te anticiperen op het mogelijk uitvallen van medewerkers. Die aanpak heeft ertoe geleid dat de verzuimcijfers al enkele jaren heel goed onder controle zijn (in totaal ± 4%). Ook het aantal langdurig zieken dat langer dan één jaar afwezig is, werd daardoor de voorbije jaren tot een absoluut minimum herleid.

Dankzij het Flex Income Plan (FIP) kunnen de medewerkers diverse looncomponenten omzetten in andere voordelen. In de FIP-shop kan men onder meer kiezen voor een tegemoetkoming in het individuele pensioensparen en individuele gezondheidsverzekeringen, extra verlofdagen, een tegemoetkoming in de aankoop van bureau- en multimediamateriaal, diverse parkeerfaciliteiten, een klasverhoging van een treinabonnement, een leasefiets of -wagen en warrants. Het grootste deel van de medewerkers blijft jaar na jaar een of meerdere voordelen kiezen. Het uitgebreide aanbod blijkt ook een waardevolle troef te zijn in het aanwervingsproces van nieuwe medewerkers.

De mensgerichte, familiale en toegankelijke cultuur van de bank, de evolutietool, de Europabank-waarden en een doorgedreven opleidingsbeleid vormen de belangrijkste elementen bij het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers. Samen met een verantwoorde opvolgingsplanning en de durf van de bank om talentvolle en gemotiveerde medewerkers snel verantwoordelijkheden toe te kennen en intern te laten doorgroeien, moet dat ervoor zorgen dat de bank een aantrekkelijke en stabiele werkgever blijft in een snel evoluerende banksector en volatiele arbeidsmarkt.

Sportieve collega’s nemen deel aan de 10 miles
Sportieve collega’s nemen deel aan de 10 miles

Connect, organisatie en informatica

Connect, het interne communicatieplatform

De bank streeft naar een open en transparante communicatiecultuur en zet het interne platform Connect in om medewerkers te informeren en te verbinden. In maart 2024 lanceerde de bank een volledig nieuwe versie van Connect, waardoor het platform een volwaardig intranet werd en voortaan fungeert als het centrale communicatiekanaal voor alle medewerkers. Zij hebben er niet alleen snel toegang tot documenten en procedures, maar worden er ook op de hoogte gehouden van relevant nieuws van en over de bank.

Organisatie – Business Process Management

In 2024 heeft de afdeling Organisatie, die nu de naam Business Process Management (BPM) draagt, aanzienlijke inspanningen moeten leveren om te voldoen aan de regels rond uitbesteding (outsourcing). Uitbesteding houdt in dat specifieke activiteiten of bedrijfsprocessen uitgevoerd worden door een derde partij die niet onder het permanente toezicht van de bank valt. Door de overname van AXA Bank België door Crelan wijzigden de uitbestedingsregels die van toepassing zijn op Europabank. Die wijzigingen hebben een grote impact gehad op de verwerking van het uitbestedingsregister. Daarnaast bereidde de bank zich voor op de invoering van de wet digitale operationele veerkracht (Digital Operational Resilience Act of DORA). DORA is een Europese verordening die tot doel heeft de digitale weerbaarheid van financiële instellingen te versterken door hen te verplichten robuuste maatregelen te nemen tegen cyberdreigingen en operationele verstoringen.

Het Know Your Customer-proces (KYC) werd verder verfijnd en gedigitaliseerd. De KYC-review is een proces waarbij de bank periodiek de identiteitsgegevens van haar klanten controleert. Dat is een wettelijke verplichting voor alle banken zodat ze weten wie hun klanten zijn, waar ze vandaan komen en wat ze doen. Het doel is om misbruik van bankdiensten te voorkomen zoals witwassen en financiering van terrorisme. Tijdens de KYC-review moeten klanten bepaalde identiteitsgegevens opnieuw aanleveren. Als die vereisten niet worden nageleefd, kan dat leiden tot blokkeringen voor de klant. De review richt zich naar klanten op basis van risicoklasse, aard en bepaalde triggers. Om de KYC-review te ondersteunen, werd het platform eb ID verder ontwikkeld. Dat platform maakt deel uit van de vernieuwde KYC-bevraging en wordt gebruikt om risicoklassen te bepalen en klanten relevante vragen te stellen. Het helpt bij de identificatie en verificatie van klanten, zowel actieve als niet-actieve, en zorgt ervoor dat de bank voldoet aan de wettelijke vereisten. Om de extra taken die verband houden met KYC uit te voeren en op te volgen, werd er een nieuwe afdeling opgericht: Administration. Die afdeling, die aangestuurd wordt door de afdeling BPM, is in eerste instantie opgericht om de administratie rond de KYC-review weg te halen uit de kantoren, maar wordt ook blijvend ingeschakeld om de kantoren van administratieve taken te ontlasten binnen het Kantoorvisie 2030-project.

Het Kantoorvisie 2030-project boekte in 2024 een aanzienlijke vooruitgang. Met dat project wil de bank haar kantoren optimaliseren om nog efficiënter te werken, haar klanten beter te bedienen en een aangenamere werkomgeving voor haar medewerkers te creëren. De strategie is gebaseerd op drie pijlers: operationele efficiëntie, een gemoderniseerd kantoorconcept en een inspirerende en betrokken werkgever. Dat omvat onder andere de invoering van flexibele werkregelingen en het optimaal benutten van technologie voor extra dienstverlening naar de klanten.

Met de lancering van eb sign, een ander digitaal platform, kunnen klanten op een intuïtieve manier documenten digitaal ondertekenen. Naast eb ID en eb sign werkt de bank ook verder aan de ontwikkeling van het UBO-platform. Dat platform helpt bij het registreren en beheren van uiteindelijke begunstigde van ondernemingen (UBO’s), wat essentieel is om de transparantie te vergroten, misbruik van het financiële systeem te voorkomen en uiteindelijk ook om de administratieve last bij de kantoren te verminderen. Het UBO-platform wordt in de loop van 2025 uitgerold.

Het IBAN-naamcontroleproject (VOP: Verification of Payee) werd in 2024 opgestart. De invoering daarvan, die voortvloeit uit de verordening over instantbetalingen (Instant Payments Regulation of IPR), houdt in dat er bij het ingeven van een SEPA-overschrijving automatisch wordt nagegaan of de naam van de begunstigde overeenkomt met het opgegeven IBAN-nummer, wat de veiligheid van de klanten verder waarborgt. De eerste oplevering in eb online zal plaatsvinden in juni 2025.

Artificiële intelligentie (AI) speelt steeds meer een belangrijke rol in de strategie van de bank. In 2024 begon de bank met het onderzoeken van de diverse mogelijkheden om AI te integreren. Een eerste realisatie zal het gebruik van een search agent (generatieve AI) zijn, zodat medewerkers eenvoudig informatie kunnen vinden in interne procedures en werkwijzen. Daarnaast startte de bank in 2024 met de voorbereidingen van een tweedaagse AI-hackaton die begin 2025 zal plaatsvinden. Tijdens die hackathon zullen zowel medewerkers uit de kantoren als uit de hoofdzetel samen bekijken waar en hoe de bank AI kan inzetten in haar processen.

Informatica

Voor de afdeling Informatica was 2024 het jaar van de grote projecten rond compliance. Zo ontwikkelde ze onder andere het platform eb ID om het proces van de KYC-review te digitaliseren. Daarnaast vormde de migratie van de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP) naar BECRIS een belangrijk project. BECRIS is het geïntegreerde systeem van de NBB voor de verzameling van kredietgegevens.

De voornaamste investeringen in 2024 dragen bij aan de connectiviteit en continuïteit van de ICT-systemen van de bank. Zo werd de bandbreedte tussen onze datacenters verhoogd van twee naar twintig Gbit/s (gigabit per seconde). Bovendien werd de SWIFT-infrastructuur, die de uitwisseling van transacties met andere financiële instellingen mogelijk maakt, vernieuwd en werden de Check Point-firewalls, die zorgen voor de beveiliging van het netwerk tegen ongeoorloofde toegang, vervangen. De bank kocht ook nieuwe IBM Power10-systemen aan. Tot slot werden er in de kantoren nieuwe multifunctionele printers geplaatst die sneller scannen en printen.

Deugdelijk bestuur

De bank schenkt bijzondere aandacht aan deugdelijk bestuur bij de uitoefening van haar activiteiten. Met een goede bestuurlijke structuur en aandacht voor de beheersing van de risico’s wil Europabank hoofdzakelijk de belangen van drie stakeholders behartigen: de klant, de medewerker en de aandeelhouder.

Op een maatschappelijk verantwoorde wijze wil de bank haar klanten een kwaliteitsvolle financiële dienstverlening aanbieden. Voor de medewerkers betekent dat: werkzekerheid verschaffen, doorgroeimogelijkheden creëren, een billijke vergoeding gekoppeld aan inzet en het globale resultaat van de bank toekennen en dat alles binnen een aangename werkomgeving en een goed sociaal klimaat. Voor de aandeelhouders betekent dat op een autonome manier blijven inzetten op duurzame groei en streven naar een marktconforme financiële vergoeding.


Beloningsbeleid

Het beloningsbeleid heeft tot doel gekwalificeerde en deskundige medewerkers, directieleden en bestuurders tegen marktconforme voorwaarden aan te trekken, te motiveren en te behouden om de strategische en operationele doelstellingen te realiseren.

Europabank heeft een beloningsbeleid uitgewerkt overeenkomstig de wettelijke en prudentiële voorschriften zoals vastgelegd in de wet van 25 april 2014 op het statuut van en het toezicht op kredietinstellingen, de circulaires van de NBB en de FSMA en diverse Europese richtlijnen. Bovendien zorgt ze ervoor dat het beloningsbeleid in overeenstemming is met de principes van een gezond risicobeheer en governance binnen de bank. Met haar beloningsbeleid wil de bank vermijden dat risicogedrag wordt aangemoedigd. Het beleid beantwoordt aan de normen die werden vastgelegd op het niveau van de Crelan-groep.

Het loonbeleid is strategisch verankerd en helpt de doelstellingen van de bank te behalen. Het is gebaseerd op diverse functieklassen. De loonprogressie wordt gebaseerd op prestaties en groei in competenties. De vergoeding van de medewerkers en directieleden bestaat uit een vast en een variabel gedeelte waartussen een evenwichtige verdeling bestaat. Het bedrag dat jaarlijks ter beschikking wordt gesteld voor de variabele verloning is in beperkte mate gekoppeld aan het resultaat van de bank. Dat uitgangspunt houdt in dat de bank zich wapent tegen het nemen van onverantwoorde risico’s die de belangen van de klanten kunnen schaden. De bank werkt met een evaluatiesysteem waarbij de directe leidinggevende een voorstel tot variabele verloning opmaakt op basis van prestaties en groei in competenties. Het Flex Income Plan (FIP) heeft als doel het loonpakket verder te differentiëren en te individualiseren naar de behoefte van de medewerker. Het principe bestaat erin dat er voor elke medewerker een budget samengesteld wordt op basis van bestaande voordelen. Elke medewerker kan met het toegekende budget een vrije keuze maken uit diverse à-la-cartevoordelen. De variabele vergoeding anderzijds, die geplafonneerd is, wordt goedgekeurd door de raad van bestuur op advies van het remuneratiecomité. Het directiecomité is verantwoordelijk voor de bepaling van de vaste verloning en de toekenning van de variabele verloning aan de medewerkers.

De vaste en variabele verloning van de leden van het directiecomité wordt goedgekeurd door de raad van bestuur op voorstel van het remuneratiecomité en na advies van de voorzitter van het directiecomité (CEO). De externe bestuurders, met uitzondering van die die uitvoerend bestuurder zijn bij Crelan of voorzitter of ondervoorzitter van de raad van bestuur van Crelan, ontvangen een vaste maandelijkse vergoeding die niet gekoppeld is aan het resultaat van de bank. De overige leden van de raad van bestuur zijn de vier leden van het directiecomité. De leden van het directiecomité ontvangen een maandelijkse vaste vergoeding die alle functies dekt die zij voor rekening van Europabank uitoefenen. De totale vergoeding die in 2024 werd toegekend aan de leden van de raad van bestuur bedraagt 1,8 miljoen euro. Het remuneratiecomité van Europabank brengt jaarlijks aan het remuneratiecomité van de groep Crelan verslag uit over het remuneratiebeleid, waarin het duidt in welke mate er gevolg werd gegeven aan de circulaires van de NBB. Ook wordt er een verslag voorgelegd over de vergoeding van de leden van het directiecomité.


Governancebeginselen

Europabank staat voor een verantwoorde bedrijfsvoering. De bank beschikt over een solide en passende regeling voor de bedrijfsorganisatie, waaronder toezichtsmaatregelen, om een doeltreffend en voorzichtig beleid te garanderen. De regeling is opgesteld op basis van de aard, schaal en complexiteit van de risico’s die inherent zijn aan het bedrijfsmodel en aan de activiteiten van de bank. Deugdelijk bestuur is belangrijk. Respect voor privacy en een snelle en correcte klachtenbehandeling nemen daarbij een essentiële plaats in.

Alle governancebeginselen zijn te vinden op de Europabank-website onder de rubriek ‘Juridische info’.


Raad van Bestuur

Begin 2024 werd Sarah Scaillet benoemd als bestuurder waardoor de raad van bestuur opnieuw is samengesteld uit 12 leden. In juni 2024 werd het mandaat van Agnes Van den Berge en Clair Ysebaert beëindigd als gevolg van hun pensionering. Zij werden respectievelijk opgevolgd door Diane Rosen en Hendrik Vandamme. Die laatste was van december 2014 tot december 2020 al lid van de raad van bestuur van Europabank. Diane Rosen volgt Agnes Van den Berge op als voorzitter van het remuneratiecomité. Eind 2024 werd het mandaat van Gérald Bogaert beëindigd.


Raad van Bestuur

De samenstelling van de Raad van Bestuur is als volgt:

ga met je cursor over de foto voor meer informatie

  • Paul Malfeyt (voorzitter van het directiecomité (CEO))
  • Marc Claus (lid van het directiecomité)
  • Grete Schaekers (lid van het directiecomité)
  • Joris Cnockaert (voorzitter van de raad van bestuur)
  • Diane Rosen
  • Jean-Paul Grégoire
  • Luc Versele
  • Sophie Hoozée
  • Xavier Gellynck
  • Sarah Scaillet (niet aanwezig op foto)
  • Hendrik Vandamme

De commissaris, EY Bedrijfsrevisoren bv, wordt vertegenwoordigd door Christophe Boschmans.

In 2024 overleed de heer Luk Oste, voormalige CEO van de bank. Na een carrière van 40 jaar, waaronder jarenlang als kantoorhouder in de kantoren Gent Groentenmarkt en Luik, werd hij in oktober 1996 aangesteld tot CEO. Hij vervulde deze functie tot aan zijn pensioen in 2010. De heer Oste heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de bank. Onder zijn impuls kwam er onder andere een verdere strategische uitbouw van het kantorennet in Wallonië.

De raad van bestuur bestaat uit twaalf leden, onder wie zes leden als vertegenwoordiger van de aandeelhouder Crelan NV, vier leden van het directiecomité van Europabank en twee onafhankelijke bestuurders. De raad heeft in 2024 acht keer vergaderd. Onder de bevoegdheid van de raad van bestuur functioneren twee adviescomités, namelijk het auditcomité en het remuneratiecomité.


Europabank Hoofdzetel Gent

Directiecomité

Het directiecomité is samengesteld uit:

Paul Malfeyt voorzitter van het
directiecomité (CEO)
Marc Claus bestuurder-directeur
Grete Schaekers bestuurder-directeur

Auditcomité

Het auditcomité, dat ook fungeert als risicocomité, is verantwoordelijk voor de monitoring van de activiteiten rond het financiële verslaggevingsproces en de controle op de jaarrekeningen, de interne controle en het risicobeheer en de werking en activiteiten van de afdeling Interne Audit en Inspectie. Het comité is belast met de monitoring van het risicobeheer en de risicostrategie van de bank en staat de raad van bestuur bij in het toezicht op die materie. Daarnaast beoordeelt en monitort het comité de onafhankelijkheid van de commissaris.

Het auditcomité is samengesteld uit drie bestuurders: Sophie Hoozée en Diane Rosen, beiden onafhankelijk bestuurder, en Jean-Paul Grégoire. Sophie Hoozée zit het comité voor. De voorzitter van de raad van bestuur, de voorzitter van het directiecomité (CEO), de CFO en de directeur van de afdeling Interne Audit en Inspectie wonen de vergadering op uitnodiging bij.

Het auditcomité heeft in 2024 zeven keer vergaderd.


Renumeratiecomité

Het remuneratiecomité, dat ook fungeert als benoemingscomité, heeft als taak de raad van bestuur bij te staan. Het velt een deugdelijk en onafhankelijk oordeel over het beloningsbeleid, de beloningspraktijken en de daarbij horende incentives, rekening houdend met de risicocontrole, de behoefte aan netto eigen vermogen en de liquiditeitspositie van de bank.
Dat doet het meer bepaald door:

  • de raad van bestuur te adviseren over de selectie van functies die als identified staff worden aangemerkt;
  • de raad van bestuur te adviseren over het beloningsbeleid, vooral voor medewerkers van wie de werkzaamheden een materiële impact hebben op het risicoprofiel van de instelling, en te verzekeren dat het beloningsbeleid genderneutraal is en de gelijke behandeling ondersteunt van medewerkers van verschillende genders;
  • beslissingen van de raad van bestuur over beloningen voor te bereiden, rekening houdend met de langetermijnbelangen van de aandeelhouders, de beleggers en andere partijen met een belang evenals met het algemene belang;
  • toezicht te houden op de beloning van de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de onafhankelijke controlefuncties.

Het remuneratiecomité heeft de taak om kandidaten voor de raad van bestuur en het directiecomité aan te wijzen en aan te bevelen. Daarnaast beoordeelt het de kennis, vaardigheden, ervaring en mate van betrokkenheid van de individuele bestuurders en van de raad van bestuur als geheel.

Na het afscheid van Agnes Van den Berge als bestuurder en voorzitter van het remuneratiecomité werd Diane Rosen tot voorzitter benoemd. Zij wordt bijgestaan door Sophie Hoozée, eveneens onafhankelijk bestuurder, en Joris Cnockaert. De voorzitter van het directiecomité (CEO) neemt deel op uitnodiging. Het remuneratiecomité heeft in 2024 acht keer vergaderd.


Organigram

Risico's en risicobeheer


Algemeen

De bank beschikt over een interne controlestructuur om haar risico’s te identificeren en te beheersen. Gezien de aard van haar activiteiten en haar bedrijfsmodel richt de bank zich vooral op het krediet-, rente- en liquiditeitsrisicobeheer. Daarnaast worden het strategische en businessrisico, het operationele risico en het concentratierisico als belangrijke risico’s beschouwd. Cybercriminaliteit (bijvoorbeeld phishing) als onderdeel van het operationele risico krijgt bijzondere aandacht in het informatiebeveiligingsraamwerk. Dat leidde al tot de versterking van de ICT-securityfunctie. De bank laat zich verder door KPMG bijstaan in de tenuitvoerlegging van de Europese wet rond digitale operationele veerkracht (DORA).

In 2024 heeft de bank, door de fusie van Crelan met AXA Bank België en het daaruit voortgevloeide toezicht van de Europese Centrale Bank, haar risicobeheersingsorganisatie onder de loep genomen en een roadmap voorbereid om die organisatie verder te professionaliseren en uit te bouwen. Het bedrijfsmodel van de bank is in sterke mate gericht op operationele excellentie. De bank zet daarop in en volgt daarom de mogelijkheden van artificiële intelligentie (AI) op. Ook in 2024 werden er op dat vlak initiatieven genomen. Nog efficiëntere werkprocessen en een nog betere dienstverlening voor de klant staan daarbij centraal zonder in te boeten op nabijheid en toegankelijkheid.

De diverse risico’s worden opgevolgd in monitoringcomités, namelijk het comité Assets and Liabilities (ALCO), het comité Krediet- en Contentieuxevaluatie (KCEC) en het riskcomité. Specifieke risico’s die verband houden met bedrijfscontinuïteit en informatiebeveiliging worden opgevolgd in de relevante stuur- en werkgroepen. Het auditcomité overkoepelt al die controlestructuren en fungeert daarnaast als risicocomité zoals bedoeld in de bankenwet. Het remuneratiecomité evalueert de risico’s die verband houden met het beloningsbeleid.

De effectieve leiding van de bank beoordeelt jaarlijks de aangepastheid van haar interne controle en rapporteert erover aan het auditcomité, de raad van bestuur, de NBB en de commissaris. Die beoordeling heeft betrekking op een breed spectrum aan domeinen en heeft aangetoond dat de bank haar risico’s op een effectieve wijze identificeert en beheerst. De bank getuigt ook van een gezonde risicocultuur en stelt steeds de belangen van de klant voorop.

Risicobeheersingsmaatregelen worden in nauw overleg met de moedermaatschappij Crelan uitgewerkt. Zo worden bepaalde risico’s, zoals het rente- en liquiditeitsrisico, gemeten aan de hand van gemeenschappelijke meetinstrumenten en worden beleidslijnen binnen de groep op elkaar afgestemd. Risicomodellen worden in overleg met Crelan ontwikkeld. Elk kwartaal rapporteert de riskmanager over de resultaten van de risicometingen en de evolutie van de risico-indicatoren in het Filialenriskcomité van de Crelan-groep. Die groep legt jaarlijks het limietenkader vast waarbinnen de bank moet opereren.

De bank beheert haar renterisicopositie proactief om te voldoen aan zowel haar eigen limietenkader als dat van de toezichthouder.

Renterisico

Het renterisico betreft de huidige en toekomstige blootstelling van de winstgevendheid en het vermogen van de bank aan ongunstige rentebewegingen. Het wordt bewaakt door het ALCO. Daarbij wordt de evolutie van de renterisicopositie gevolgd en de overeenstemming met wet- en regelgeving, de beleidslijnen en het vastgelegde limietenkader. De bank voldoet aan alle limieten die de toezichthouder oplegt en meet haar renterisico zowel vanuit een inkomensperspectief als vanuit een vermogensperspectief.

Voor de inkomstengevoeligheid simuleert de bank het effect van een onmiddellijke marktrentewijziging van twee procentpunten op haar resultaat. Daarbij houdt de bank rekening met de veronderstellingen van de toezichthouder (EBA SOT NII – horizon één jaar). In 2024 bleek het scenario van een onmiddellijke marktrentestijging het nadeligst voor de rentemarge. Door het vervalschema van de deposito’s zonder vervaldag is er een groot volume dat onmiddellijk rentegevoelig wordt. De leningen, leasings en rentings worden daarentegen minder snel rentegevoelig. Het gevolg daarvan is dat de depositokosten bij een rentestijging sneller toenemen dan het interestinkomen uit de kredietportefeuille. De negatieve gevolgen van de beschouwde rentescenario’s lagen in 2024 altijd ruim binnen het overeenkomstige waarschuwings- en limietenkader.

Voor de vermogensgevoeligheid wordt het effect op de economische waarde van het banking book gemeten in zes rentescenario’s, zowel parallelle als niet-parallelle. Daarbij houdt de bank rekening met de veronderstellingen van de toezichthouder (EBA EVE SOT). Begin 2024 liep de bank het meeste risico in de scenario’s met een rentedaling (parallelle rentedaling van 2% en vervlakking van de rentecurve – rentestijging op korte termijn van 2,5% en rentedaling op lange termijn van 1%). Eind 2024 liep ze het meeste risico in het scenario van een parallelle rentestijging. Dat is vooral het gevolg van de nieuwe regelgeving rond de standaardbenadering voor de IRRBB-berekeningen die sinds september 2024 van kracht is. Sindsdien is Europabank overgeschakeld op een dynamisch model voor de vervroegde terugbetaling van leningen, leasings en rentings, waarbij het aandeel vervroegde terugbetalingen daalt of stijgt in het scenario van een rentestijging of -daling. Ook het vervalschema voor de deposito’s zonder vervaldag werd aangepast waarbij het volume dat onmiddellijk op vervaldag komt, daalt of stijgt in het scenario van een rentestijging of -daling. Beide wijzigingen hebben een negatief effect op de EBA EVE SOT-ratio’s. Ondanks de ingrijpende wijzigingen bleven de ratio’s altijd ruim binnen het overeenkomstige waarschuwings- en limietenkader.

De bank beheert haar renterisicopositie proactief om te voldoen aan zowel haar eigen limietenkader als dat van de toezichthouder. Ze gebruikt geen derivaten voor de beheersing van het renterisico.


Liquiditeitsrisico

Het liquiditeitsrisico is het risico dat de bank niet tegen aanvaardbare kosten aan haar financiële verplichtingen kan voldoen. Het wordt bewaakt door het ALCO dat de evolutie van de liquiditeitsrisicopositie volgt, evenals de overeenstemming met wet- en regelgeving, interne beleidslijnen en het geldende limietenkader.

De bank volgt haar liquiditeitsrisicopositie op aan de hand van metingen op zeer korte, korte, middellange en lange termijn. Via stressscenario’s worden de gevolgen van uitzonderlijke situaties ingeschat. De bank zorgt er daarbij voor dat zij steeds beschikt over voldoende ruime, kwaliteitsvolle liquiditeitsbuffers.

De bank volgt nauwgezet haar intraday-risicopositie op waarbij ze ook beschikt over een kredietlijn bij de NBB. Het intradayrisico treedt onder meer op bij de verrekening van Visa- en Mastercard-transacties en van STET- en SWIFT-kasstromen.

In 2024 bedroeg de liquiditeitsdekkingsratio (liquidity coverage ratio of LCR) nooit minder dan 550%. Het gemiddeld hoge niveau van de LCR duidt erop dat de bank over een meer dan voldoende hoge liquide buffer beschikt om uitstromen op te vangen. De LCR beantwoordt ruimschoots aan het interne limietenkader en de prudentiële minimumlimiet van 100%.

De nettostabielefinancieringsratio (net stable funding ratio of NSFR) bedroeg eind 2024 163%, wat duidt op een gezonde fundingstructuur want ze moet minimaal 100% bedragen. In 2024 daalde de NSFR licht (168% in januari) door een sterke productie van hoogrentende activa.

Specifiek om de liquiditeitspositie op middellange termijn op te volgen, simuleert de bank een bankrunscenario waarvan de gevolgen op haar liquiditeitspositie worden gemeten.


Kredietrisico

Het kredietrisico of tegenpartijrisico is het risico van verlies door het in gebreke blijven van een debiteur of tegenpartij. De bank wordt blootgesteld aan het kredietrisico in het kader van haar kredietverlening aan consumenten en ondernemingen en haar eigen beleggingsactiviteiten. Ook in 2024 blijven onder meer de aanhoudende oorlog in Oekraïne, het conflict in het Midden-Oosten, de onrustwekkende ontwikkelingen in Noord-Korea, de moeizame federale regeringsvorming en de zeer ongunstige begrotingssituatie verdere onzekerheid en angst teweegbrengen. De bank volgt die ontwikkelingen en de gevolgen ervan op de voet en legt er uit voorzichtigheid provisies voor aan. Naast een permanente kwaliteitsbewaking op diverse niveaus wordt het kredietrisico maandelijks opgevolgd in het KCEC.

De bank beoordeelt het kredietrisico van de kredietverleningsactiviteit in zowel haar front- als haar backoffice, rekening houdend met vastgelegde kredietbeslissingsbevoegdheden. Ze maakt daarvoor gebruik van een kredietbeslissingsmodel waarbij er rekening wordt gehouden met de terugbetalingscapaciteit, de verstrekte waarborgen, de reputatie en de solvabiliteit van de kredietnemer.

Specifiek voor het segment van het hypothecaire krediet monitort de bank de evolutie van de loan-to-valueratio zowel op het niveau van de nieuwe productie als op het niveau van de krediet-portefeuille. Aan de hand van stressscenario’s schat ze de gevolgen in van extreme waardedalingen van in hypotheek genomen vastgoed. Er wordt daarvoor rekening gehouden met waardedalingen van 15% tot 35%, afhankelijk van het scenario en het type vastgoed (commercieel, residentieel).

Als onderdeel van de kwaliteitsbewaking van haar kredietportefeuille volgt de bank de evolutie op van de forborne kredietvorderingen. Dat zijn kredietvorderingen waarbij de bank klanten met betalingsmoeilijkheden bepaalde toegiften deed om te vermijden dat ze hun financiële verplichtingen niet langer kunnen nakomen en de bank kredietverlies zou lijden. De bank evalueert of er voor forborne kredietvorderingen voldoende provisie voor kredietverlies wordt opgezet.

Het kredietverlies over 2024 verbonden aan de kredietverleningsactiviteit bedroeg 1,10% en lag hoger dan in 2023 (0,46%). In december 2024 voerde de bank een nieuw IFRS 9-model in dat gebaseerd is op een PD-, LGD- en EAD-model voor de berekening van de impairment, waardoor een vergelijking van het kredietverlies met de voorbije jaren niet relevant is. De impact van het model was goed voor een extra toename van de impairment met 9,5 miljoen euro. De impact werd evenwel gecompenseerd met 4,5 miljoen euro door de terugname van de eerder aangelegde management overlay, die werd opgezet om mogelijke negatieve gevolgen van oplopende achterstalligheid bij leasing en renting en sombere macro-economische vooruitzichten op te vangen en om de impact van het nieuwe IFRS 9-model te compenseren.

Ook de eigen beleggingsportefeuille van de bank is onderhevig aan kredietrisico. Om dat risico te beperken, heeft de bank in haar beleggingsbeleid maximumlimieten voor tegenpartijen vastgelegd. Het limietenkader dat op groepsniveau vastgelegd werd, is minimaal van toepassing. Voor de bepaling van de eigenvermogensvereiste voor kredietrisico hanteert de bank de standaardbenadering.


Concentratierisico

De bank definieert het concentratierisico als de posities die kunnen ontstaan binnen of over verschillende risicosoorten en die mogelijk leiden tot verliezen die een bedreiging kunnen vormen voor de bank. Ze monitort risicoconcentraties binnen de kredietverlening, de eigen beleggingsportefeuille en de liquiditeitsposities.

Het concentratierisico bij de kredietverlening uit zich in de kredietomloop per klant en per economische sector. Voor beide risico-concentraties heeft de bank maximumlimieten vastgelegd.

Ook binnen de eigen beleggingsportefeuille doet er zich een concentratierisico voor dat betrekking heeft op termijnplaatsingen bij andere banken en de portefeuille overheidspapier. Om dat concentratierisico op een aanvaardbaar niveau te houden, heeft de bank in haar beleggingsbeleid een limietenkader vastgelegd dat voldoet aan de beperkingen die zijn opgelegd op het niveau van de Crelan-groep. Ook zorgt ze voor voldoende diversificatie binnen haar portefeuille van overheidspapier. In 2024 belegde de bank op termijn niet bij andere banken en hield zij overheidspapier aan van België, Oostenrijk, Frankrijk, Finland en Nederland.

Het concentratierisico wordt opgevolgd door de monitoringcomités ALCO en KCEC.

Koepelconcept Campagne B2B 2024-2025
Beeld: Koepelconcept Campagne B2B 2024-2025

Operationeel risico

De bank definieert operationeel risico als de kans op schade door tekortkomingen in werkwijzen, systemen, menselijke fouten of externe gebeurtenissen. In het trimestriële riskcomité wordt er gerapporteerd over het operationele en het reputatierisico en wordt er over voorgestelde controlemaatregelen beslist. Specifieke risicodomeinen, zoals bedrijfscontinuïteit en informatiebeveiliging, worden aangestuurd vanuit stuur- en werkgroepen.

Centraal in het beheer van operationele risico’s binnen de bank staan een permanente identificatie en evaluatie van risico’s naar aanleiding van de invoering of wijziging van processen en/of nieuwe producten, een centraal incidentenbeheersysteem voor fraudepreventie, bedrijfscontinuïteitsplanning en disaster recovery tests en de nodige zorg voor de bewustmaking van de medewerkers. Voor de activiteiten die de bank uitbesteedt, zorgt zij ervoor dat de risico’s die daaraan verbonden zijn, zoals informatiebeveiliging en bedrijfscontinuïteit, geïdentificeerd en afdoende ingedekt worden. Die afspraken worden in een service level agreement of contractueel vastgelegd.

Dat de bank haar operationele risico’s goed onder controle heeft, blijkt uit de jaar na jaar relatief lage schadecijfers als gevolg van operationele risico’s en de grote hoeveelheid vermeden schade dankzij performante controlemaatregelen.

Cybercriminaliteit, money muling en phishingfraude krijgen, net zoals in de media, voorname aandacht. In dat kader beschikt de bank onder meer over een stappenplan voor als ze met cybercriminaliteit geconfronteerd wordt. De bank biedt haar klanten ook de mogelijkheid om 24 op 7 hun rekeningen en/of betaalkaarten onmiddellijk te laten blokkeren, mochten zij het gevoel hebben dat ze slachtoffer zijn van bijvoorbeeld phishingfraude. De bank neemt proactief initiatieven om te vermijden dat klanten slachtoffer zouden worden van phishing.

Voor de bepaling van de eigenvermogensvereiste voor het operationele risico hanteert de bank de basic indicator approach en houdt zij zo kapitaal aan ter waarde van 19,6 miljoen euro.


Reputatierisico

De bank verstaat onder reputatierisico het risico dat het vertrouwen in de integriteit van de bank aangetast wordt door negatieve publiciteit. Het reputatierisico is een risico dat voortvloeit uit een ander risico. De bank beheerst het reputatierisico door ervoor te zorgen dat de risico’s van de eerste orde voldoende beheerst worden en door haar integriteitsbeleid toe te passen. De afdeling Compliance is verantwoordelijk voor de praktische uitwerking van het integriteitsbeleid. De juridische afdeling evalueert en bewaakt de effectieve uitvoering van wet- en regelgeving. Beide afdelingen werden de afgelopen jaren versterkt met extra personeel.

Strategisch en business risico

Om het strategisch en businessrisico te bepalen, gaat de bank na wat de huidige en toekomstige gevolgen op het resultaat of op het eigen vermogen zijn van verkeerde businessbeslissingen, een verkeerde uitvoering van beslissingen of een gebrek aan reactie op veranderingen in de markt en de sector. Binnen de diverse geledingen van de bank wordt het strategische en businessrisico geïdentificeerd en opgevolgd en worden er actieplannen uitgewerkt.

Compliance

Compliance is een van de drie onafhankelijke controleafdelingen die opgelegd worden door onder meer de bankwet van 25 april 2014. Naast die en andere wetgeving wordt de werking van de afdeling eveneens door circulaires en reglementen van de Nationale Bank en de FSMA gereguleerd. De complianceafdeling wordt bijgestaan door local compliance officers in de eerstelijnsafdelingen van de bank, namelijk het kantorennet en de afdelingen Kredieten, Betwiste Zaken, Cards en Boekhouding en Diverse Operaties. Een nauwe samenwerking met de andere controleafdelingen (Interne Audit en Inspectie en Risk Management), de juridische afdeling en de data protection officer (DPO) is onontbeerlijk voor een goede werking van de afdeling. De verantwoordelijke van de complianceafdeling is ook de anti-money laundering compliance officer (AMLCO), zoals beschreven in de witwaswet.

De voornaamste werkdomeinen van de afdeling zijn:

  • advies over de invoering en uitvoering van het toezicht op de naleving van specifieke wetgeving (consumentenkredieten, hypothecaire kredieten, MiFID, de witwaswet, fiscaal voorkomingsbeleid, handelen met voorkennis …) en alle circulaires en mededelingen die de toezichthouders daarover publiceren;
  • controle op en jaarlijkse update van het integriteitsbeleid en de behandeling van de (al dan niet anonieme) meldingen van inbreuken erop (o.a. de klokkenluidersregeling);
  • invoering van de groepspolicies over compliance;
  • advies over de ontwikkeling van nieuwe producten;
  • controle en advies bij reclamecampagnes;
  • advies over het remuneratiebeleid;
  • aangifte van verdachte transacties aan de Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI);
  • advies over de aanvragen van nieuwe producten door risicoklanten;
  • jaarlijkse opstelling van de algemene risicobeoordeling;
  • uitvoering van de verplichting tot permanente waakzaamheid (witwaswet) via zowel intern ontwikkelde als door de Crelan-groep aangekochte monitoringsystemen.
Alle nieuwe medewerkers krijgen een complianceopleiding en leggen een schriftelijke test af.

Naast al de bovenvermelde taken heeft de afdeling Compliance verplichtingen qua opleiding en bewustmaking van de medewerkers over de witwas- en complianceproblematiek. Alle nieuwe medewerkers krijgen een compliance-opleiding en leggen een schriftelijke test af. Er is ook een periodieke test voor alle kantoormedewerkers en collega’s van de afdeling Cards. Permanente bijscholing is een absolute noodzaak en een wettelijke verplichting voor compliancemedewerkers. Zij namen dan ook deel aan diverse opleidingen.

De afdeling Compliance onderhoudt nauw contact en samenwerking met de compliance officer van de Crelan-groep. In 2024 werkte ze, in samenwerking met de afdelingen BPM en ICT, aan de oplevering van een nieuw risk-scoringsysteem voor klanten en een uitbreiding van de KYC-informatie. Daarnaast begon de bank met de periodieke review van bepaalde delen van het klantenbestand.

De afdeling Compliance rapporteert elk kwartaal aan het auditcomité en het riskcomité en jaarlijks aan het auditcomité en de raad van bestuur. Ze rapporteert aan de toezichthouders via jaarlijkse vragenlijsten en het overmaken van de jaarverslagen.

De jaarresultaten

Resultaat in IFRS

2023 2024
Resultaat Europabank in IFRS 30.546.889 23.853.997

In IFRS werd in 2024 een nettowinst gerealiseerd van 23,9 miljoen euro, tegenover 30,5 miljoen euro in 2023, wat een daling betekent van 6,7 miljoen euro (-21,9%).

Het meest kenmerkend voor het jaar 2024 ten opzichte van vorig jaar zijn:

  • een aanzienlijk hoger interestinkomen (+ 18,9 miljoen euro) als gevolg van de forse toename van de kredietportefeuille en een verhoging van de rentevoeten in het algemeen;
  • meer rentekosten (+ 19,8 miljoen euro) door enerzijds de groei van de deposito’s en anderzijds de stijging van de depositotarieven;
  • een hoger cardsinkomen (+ 2,8 miljoen euro) dankzij een hogere gerealiseerde omzet via diverse types betaalkaarten;
  • hogere personeelskosten (+ 2,7 miljoen euro) als gevolg van een stijging van het aantal personeelsleden en de indexering van de lonen;
  • meer overige administratiekosten (+ 1,3 miljoen euro) door de verdere toename van de activiteiten van de bank en prijsstijgingen in het algemeen;
  • hogere waardeverminderingen (+ 6,8 miljoen euro), onder meer door de invoering van het nieuwe IFRS 9-model die een uitzonderlijke en eenmalige verhoging inhoudt;
  • de uitgifte door Europabank van een senior non-preferred lening (SNP) van 35 miljoen euro in het kader van de MREL-verplichtingen waar 0,9 miljoen bruto interestkosten (0,7 miljoen netto) tegenover staan.
  • de verkregen ruling in het kader van de toepassing van de innovatieaftrek over de boekjaren 2023 en 2024 met een positief effect van 945 duizend euro op het resultaat.

Resultaat in BE GAAP

2023 2024
Resultaat Europabank in BE GAAP 29.798.260 23.278.817

Ook het jaarresultaat in BE GAAP is afgenomen in vergelijking met 2023: er werd een nettowinst behaald van 23,3 miljoen euro, ten opzichte van 29,8 miljoen vorig jaar. De daling bedraagt dus 6,5 miljoen euro (-21,9%).

De evoluties van de belangrijkste onderdelen van het resultaat ten opzichte van vorig jaar zijn vergelijkbaar met die in IFRS.

In BE GAAP waren er interestkosten van 6,2 miljoen euro bruto (4,6 miljoen netto impact op het resultaat) op achtergestelde niet-converteerbare obligaties (AT1) die door Europabank zijn uitgegeven ter versterking van het Tier 1-kapitaal. Die kosten liggen hoger dan vorig jaar, aangezien er in de loop van 2023 maar voor een deel van het jaar interesten daarop moesten betaald worden (uitgifte AT1 in mei 2023: 20 miljoen euro en in december 2023: 35 miljoen euro). In 2024 werden de interestkosten op die instrumenten voor een volledig jaar in de kosten opgenomen. In IFRS worden ze niet als een kostenpost beschouwd maar als een uit te betalen dividend.

De verwerking van de interestkosten van de SNP-lening is dezelfde in beide boekhoudnormen (BE GAAP en IFRS).

Winstverdeling Europabank

Hieronder wordt de winstverdeling van het BE GAAP-resultaat meegedeeld. Het toegekende dividend bedraagt 61,55 euro per aandeel, tegenover 85,87 euro vorig jaar.

2023 2024
Resultaat van het boekjaar 29.798.260 23.278.817
Overgedragen winst vorig boekjaar 240.922 222.410
Te bestemmen winst 30.039.182 23.501.227
Dividend per aandeel 85,87 61,55
Aantal aandelen 312.295 312.295
Totaal dividend 26.816.772 19.221.757
Naar beschikbare reserve 3.000.000 4.000.000
Naar over te dragen winst 222.410 279.470

Eigen vermogen in IFRS

Het eigen vermogen in IFRS is in 2024 met 7,5 miljoen euro afgenomen. De daling wordt verklaard door:

  • de betaling van 4,6 miljoen euro interestkosten op de achtergestelde niet-converteerbare obligaties die in IFRS niet beschouwd worden als een kostenpost maar als een dividend;
  • de lagere winst van het boekjaar zelf met 6,7 miljoen euro;
  • de aangroei van de beschikbare reserves (uit de winstverdeling van vorig jaar) met 3 miljoen euro;
  • de toename van de ingehouden winsten met 0,7 miljoen euro.

De samenstelling van het eigen vermogen onder IFRS is als volgt:

IFRS (vóór winstverdeling) 2023 2024
Kapitaal 25.250.000 25.250.000
Uitgiftepremies 254.507 254.507
Andere uitgegeven eigen-vermogensinstrumenten 55.000.000 55.000.000
Wettelijke reserve 2.525.000 2.525.000
Niet beschikbare reserves 28.116 28.116
Vrijgestelde reserves 2.721.423 2.721.423
Beschikbare reserves 83.300.000 86.300.000
Overige reserves: herwaardering 102.106 218.958
Ingehouden winsten 27.186.897 27.917.014
Betaling interestkosten achtergestelde niet-converteerbare obligatie als dividend 0 -4.628.625
Winst van het boekjaar 30.546.889 23.853.998
Totaal eigen middelen 226.914.938 219.440.391
Aangroei eigen middelen +57.006.161 -7.474.547

Solvabiliteitsratio

De bank kende afgelopen jaar een forse groei van het kredietvolume en in het verlengde daarvan ook een toename van het gewogen risicovolume (+87,0 miljoen euro). Het eigen vermogen dat in rekening wordt gebracht voor de berekening van de solvabiliteitsratio (d.w.z. exclusief het resultaat van het boekjaar) daalde van 195,4 miljoen euro naar 194,3 miljoen euro, een afname met 1,1 miljoen euro. De solvabiliteitsratio (of de totale kapitaalratio Tier 1 en Tier 2) bedroeg 17,42% onder IFRS.

Op 31 december 2023 bedroeg ze 19,00%.

Dankwoord

De raad van bestuur erkent met grote waardering dat deze mooie resultaten uitsluitend mogelijk zijn dankzij de onvermoeibare inzet en toewijding van onze medewerkers op alle niveaus binnen de bank. Hun inspanningen zijn van onschatbare waarde en daarvoor willen we hen hartelijk bedanken. Daarnaast willen we onze oprechte dank uitspreken aan al onze klanten, zowel nieuwe als bestaande, voor hun voortdurende vertrouwen en loyaliteit. De aanhoudende groei van Europabank is een duidelijk bewijs dat onze klanten onze innovatieve werkwijze en ons unieke bankmodel waarderen en ondersteunen.

Balans

IFRS per 31 december

Activa

2023 (in euro) 2024 (in euro)
Geldmiddelen en tegoeden en zichtrekeningen bij centrale banken 173.802.002 155.103.281
Financiële activa aangehouden voor handelsdoeleinden 0 0
Financiële activa gewaardeerd tegen reële waarde met verwerking van waardeveranderingen in de winst- en verliesrekening 0 0
Financiële activa gewaardeerd tegen reële waarde via de niet-gerealiseerde resultaten 153.851 200.411
Financiële activa gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs 1.864.633.838 2.008.095.009
Derivaten gebruikt ter afdekking 0 0
Materiële vaste activa 25.896.710 28.382.732
Andere immateriële activa 400.876 426.086
Belastingvorderingen 11.583 804.752
- Actuele belastingen 11.583 804.752
- Uitgestelde belastingen 0 0
Overige activa 10.753.419 5.550.899
TOTAAL ACTIVA 2.075.652.279 2.198.563.170

Verplichtingen

2023 (in euro) 2024 (in euro)
Financiële verplichtingen aangehouden voor handelsdoeleinden 0 0
Financiële verplichtingen gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs 1.834.173.228 1.963.560.056
- Deposito’s van kredietinstellingen 15.038.603 5.016.810
- Deposito’s van andere instellingen dan kredietinstellingen 1.793.448.613 1.931.104.908
- In schuldbewijzen belichaamde schulden met inbegrip van obligaties 1.398.130 1.397.491
- Andere financiële verplichtingen 24.287.882 26.040.847
Derivaten gebruikt ter afdekking 0 0
Voorzieningen 1.178.039 1.135.931
Belastingverplichtingen 1.918.230 481.288
- Actuele belastingen 0 0
- Uitgestelde belastingen 1.918.230 481.288
Andere verplichtingen 11.467.844 13.955.505
TOTAAL VERPLICHTINGEN 1.848.737.341 1.979.132.780

Eigen vermogen

2023 (in euro) 2024 (in euro)
Geplaatst kapitaal 25.250.000 25.250.000
Agio 254.507 254.507
Uitgegeven eigenvermogensinstrumenten eigenvermogens-
instrumenten
anders dan kapitaal
55.000.000 55.000.000
Reserves uit herwaardering en waarderingsverschillen 102.106 218.958
- Reserves uit de herwaardering van de reële waarde van de voor verkoop beschikbare financiële activa 0 0
- Herwaarderingsreserve uit actuariële winsten/verliezen bij pensioenplannen 102.106 218.958
Reserves (met inbegrip van ingehouden winsten) 115.761.436 114.862.928
Nettowinst of -verlies 30.546.889 23.853.997
Minderheidsbelang 0 0
TOTAAL EIGEN VERMOGEN EN MINDERHEIDSBELANG 226.914.938 219.440.390
TOTAAL VERPLICHTINGEN, MINDERHEIDSBELANG EN EIGEN VERMOGEN 2.075.652.279 2.198.573.170

Resultatenrekening

IFRS per 31 december

2023 (in euro) 2024 (in euro)
Rentebaten 102.735.491 121.654.610
- Financiële activa gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs 102.735.491 121.654.610
- Rentebaten uit verplichtingen 0 0
Rentelasten -16.317.015 -36.110.432
- Financiële verplichtingen gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs -16.317.015 -36.110.432
- Rentelasten op activa 0 0
Dividenden 110.258 96.265
Netto baten uit provisies en vergoedingen 17.390.696 20.140.730
Gerealiseerde winsten en verliezen op financiële activa en verplichtingen die niet tegen reële waarde worden gewaardeerd in de winst- en verliesrekening 0 0
Herwaarderingen van valutakoersverschillen 2.250 -843
Winsten en verliezen op het niet langer opnemen van niet financiële activa, netto 9.648 30.501
Andere exploitatiebaten en -lasten 4.578.073 4.356.166
Administratiekosten -56.047.076 -60.055.976
- Personeelsuitgaven -33.316.472 -36.058.649
- Algemene en administratieve uitgaven -22.730.604 -23.997.327
Afschrijvingen -4.057.143 -4.698.692
- Materiële vaste activa -3.947.297 -4.555.883
- Vastgoedbeleggingen 0 0
- Immateriële activa -109.846 -142.809
Voorzieningen 24.650 -147.400
Bijzondere waardeverminderingsverliezenwaardeverminderings-
verliezen op financiële activa die niet tegen reële waarde worden gewaardeerd in de winst- en verliesrekening
-6.839.421 -13.637.118
- Tegen reële waarde gewaardeerde financiële activa met verwerking van waardeveranderingen in de overige onderdelen van het totaalresultaat 0 0
- Leningen en vorderingen gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs -6.839.421 -13.637.118
Bijzondere waardeverminderingsverliezenwaardeverminderings-
verliezen op materiële vaste activa
0 0
WINST OF (-) VERLIES VÓÓR BELASTING UIT DOORLOPENDE ACTIVITEITEN 41.590.411 31.627.811
Belastinglasten verbonden met de winst of het verlies uit voortgezette bedrijfsactiviteiten -11.043.522 -7.773.814
WINST OF (-) VERLIES OVER HET JAAR 30.546.889 23.853.997
- Aan minderheidsbelangen toe te rekenen 0 0
- Aan de eigenaars van de moedermaatschappij toe te rekenen 30.546.889 23.853.997

47 Kantoren